Frit valg mellem 220 og 230 heste, men ellers ligner VW Golf GTI sig selv med ternet indtræk, røde bremser og sort, hvid eller rød lak. Mest bemærkelsesværdigt er 18 procent lavere forbrug.
Få dage før verdenspremieren på biludstillingen i Geneve løfter VW sløret for den mest ikoniske udgave af ikon-bilen Golf – 7. generation af VW Golf GTI.
Der er sket en del, siden VW skabte GTI-klassen i 1975 ved at skohorne en – for datiden – voldsom 1,6 liters motor med 110 hk ned i en familievenlig og økonomisk overkommelig Golf. Og så alligevel. For tro mod Golf-konceptet har syvende oplag af VW Golf GTI bevaret sit DNA fra dengang: Golf GTI fascinerer fortsat med sin kombination af kompakt fornuft og massiv muskelkraft. Formen er letgenkendelig, der er stadig ternet indtræk på sæderne, røde bremsekalibre og kun tre klassiske GTI-farver at vælge imellem; rød, hvid eller sort. Sådan skal det være, ellers ville det ikke være en ægte Golf GTI.
Teknisk er der dog en verden til forskel på ur-GTI’en og den nyeste power-Golf. Først og fremmest har 7. generation af Golf GTI dobbelt så mange kræfter som sin stamfader.
Hele 220 hk, hvilket traditionen tro sætter mange luksusbiler på plads i disciplinerne sprint og tophastighed. 100 km/t er overstået på 6,5 sekunder og først ved 250 km/t sætter elektronikken en stopper for fartfesten. Golf GTI har endda relativt beskeden tørst. Trods en kraftig turbolader lover VW et snitforbrug på 16,7 km/l, hvilket er ganske imponerende for en 220 hestes benzinmotor med turbo. Start-stop automatik og direkte indsprøjtning er med til at sænke forbruget med 18 pct. sammenlignet med forgængeren. Men mon ikke man skal køre med det berømte æg mellem fod og speeder for at nå norm-tallet…
Muskler og mådehold i Golf GTD
Vil man køre endnu længere på literen, bør man kigge på Golf GTD. Den dieseldrevne udgave af GTI råder over 184 bomstærke bryggerheste, der sender Golf GTD fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder og topper ved 230 km/t. GTD er altså knapt så temperamentsfuld som GTI – til gengæld kører den 23,8 km/l i snit.
Brændstofforbruget er dog næppe den store bekymring for GTI (eller GTD) fans. Mange vil snarere drømme om den særlige GTI Performance-udgave, som VW afslører samtidig med den almindelige GTI. Her er ydelsen hævet til 230 hk mens et avanceret differentiale sørger for at sende alle kræfterne ned i asfalten gennem forhjulene uden alt for meget dækrøg og hjulspin.
Golf GTI er meget passende klar til salg på de første markeder til maj, når asfalten atter er blevet helt tør, så man rigtigt kan nyde Golf GTI’s magtfulde greb i asfalten. Danske priser er endnu ukendte, men et kvalificeret bud lyder på 450.000 kr. for en 5-dørs GTI med 220 hk og omtrent det samme for dieseludgaven GTD. GTI Performance bliver formentlig 30.000 kr. dyrere.