Ioniq 5 er Hyundais første fuldelektriske bil. I den rigtige stikkontakt kan batteriet ’tanke’ op til 80 procent på kun 18 minutter.
I februar løfter Hyundai det endelige slør for Ioniq 5, der er mærkets første model tænkt som elbil helt fra første færd. Og til sommer kan de første danske ejere tage plads bag rattet.
Den elektriske crossover udmærker sig i blandt andet ved – i den rette ladestander – at kunne oplades til “mere end 100 kilometer” på kun fem minutter. Fra 10 til 80 procent af batteriets kapacitet klares på mindre end 20 minutter.
Bilen vil kunne fås med to batteristørrelser – 58 kWh og 73 kWh med en rækkevidde på henholdsvis 350 og 450 kilometer. Den store har to elmotorer, en på hver aksel, og ydelsen er 313 hk (230 kW). Vil man brænde strøm af i en fart, kan man afprøve, om accelerationstiden på 5,3 sekunder fra 0 til 100 km/t passer.
Ioniq 5 er udviklet på Hyundai Motor Groups Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Til efteråret kommer lillesøster Kia med sin udgave af samme bil.
På størrelse med ID.4
Den elektriske sydkoreaner placerer sig størrelsesmæssigt meget tæt på VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40 Recharge og Nissan Ariya. At Ioniq 5 må formodes at være meget rummelig, giver akselafstanden et fingerpeg om: Den er nemlig 300 centimeter, hvilket er 24 centimeter mere end i eksempelvis Skoda Enyaq.
Totallængde og højde på Enyaq og Ioniq 5 er påfaldende ens – 464 cm og henholdsvis 162 og 160 cm.
Ioniq 5 er baseret på koncept EV45, og dens særlige “parametric pixels”-lygter er bibeholdt ligesom de store 20 tommer hjul – i hvert fald til modellen med det store batteri. Konceptbilen havde også elektroniske sidespejle med kamera. Om produktionsmodellen også har det, vil de endelige oplysninger i næste måned afsløre.
Næste år følger Ioniq 6, der er en sedan baseret på konceptbilen EV Prophecy, og senest i 2024 kommer den store SUV, Ioniq 7.