Omsætningen stiger med tusindvis af kroner for forretninger, der tæt på ladestationer, viser undersøgelse. Samme tendens ses i Danmark.
Det er ikke alle, der bruger ventetiden ved ladestandere til at se Netflix eller scrolle på mobiltelefonen. Mange elbilister benytter ladepausen til at shoppe eller spise, og det skaber øget omsætning for forretninger tæt på ladestationer. Det viser en undersøgelse foretaget af det velrenommerede amerikanske universitet MIT, Massachusetss Institute of Technology.
Ifølge MIT steg omsætningen for hver eneste forretning tæt på en ladestation med ca. 1.500 dollars (knapt 10.000 kr.) i 2019. I perioden mellem januar 2021 og juni 2023 var tallet dog faldet til 400 dollars (2.660 kr.), formentlig som følge af flere ladestandere, kortere ladetider og generel økonomisk afmatning i USA.
Jo tættere på, desto bedre
MIT konkluderer, at ladestationer under alle omstændigheder er en gevinst for det nærliggende erhvervsliv. Visse betingelser skal dog være opfyldt, før elbilisterne for alvor får kasseapparaterne til at sige kachiing:
Forretningerne skal ligge helt tæt på ladestanderne – gerne inden for en radius af 500 meter. Jo tættere på, desto bedre.
Forretninger, der sælger mad og drikke, oplever størst fremgang i omsætningen. Har du 20 minutter eller mere, passer det med et hurtigt toiletbesøg, en kop kaffe eller en sandwich.
Herhjemme findes der ikke tilsvarende undersøgelser, men olieselskaberne Shell og OK sagde i sommers til Hvilkenbil, at de ser store muligheder i at tilbyde forskellige services til elbilister. Mens fossilbiler tankes på få minutter, betyder den længere ladetid for elbiler, at elbilister har tid til at spise eller shoppe, mens batteriet lades op.
Oplever øget omsætning
”Det er uden tvivl en rimelig antagelse, at ladekunderne bidrager til øget salg på de lokationer, hvor vi har butikker. Vi har ladestandere på en tredjedel af de stationer, der har butik, men lige nu er det kun Storkereden (i Nordsjælland, red.), der udelukkende har ladestandere, og her ser vi en klar tendens til øget omsætning i butikken på mad, drikkevarer og ’biobreak’, når bilisterne er i gang med at lade bilen,” siger OKs kommunikationschef Rasmus Boserup som kommentar til den amerikanske undersøgelse.
Hos DCC Energi, der driver de danske Shell-tankstationer, har direktør for Mobility Søren Møller Maretti en lignende oplevelse:
”Vi ved fra kundernes tilbagemeldinger, at mange af dem er glade for at kunne handle i vores butikker, mens de lader, og tilvælger derfor bevidst at lade på en tankstation fremfor på en lader, der står på f.eks. en parkeringsplads.”
Fakta om MITs undersøgelse:
Fra 2019 til juni 2023 undersøgte MIT data fra 4.000 ladestationer i Californien og 140.000 nærliggende forretninger for at måle forandringer i forbrugernes adfærd.
Der blev indsamlet data fra forretningerne før og efter, at der blev etableret ladestationer indenfor en afstand på op til 500 meter fra forretningerne.