En markant ansigtsløftning og nye turbobenzinmotorer skal sætte mere skub i salget af crossoveren Suzuki S-Cross. Dansk premiere 17. september.
Der er travlt hos de danske Suzuki-forhandlere. Efter en lidt stille periode har det lille, japanske mærke introduceret flere nyheder med så stor succes, at det minder om gode gamle dage, hvor Suzuki var blandt de mest populære bilmærker herhjemme.
En af forklaringerne på den fornyede succes er Suzukis satsning på populære crossover-biler i moderigtig offroader-outfit. Det begyndte lidt forsigtigt med S-Cross i 2013, der kørte ind på markedet lige mellem kompakte konkurrenter som Renault Captur og dyre rivaler som Honda CR-V.
Udfordringen for den 4,3 meter lange S-Cross var, at netop dér har Nissan Qashqai længe siddet tungt på kunderne. Bedre blev det ikke af et – for Suzuki – lidt ubeslutsomt og anonymt design og en lettere umoderne 1,6 liters basisbenzinmotor.
At Suzuki faktisk har et stort publikum beviste den efterfølgende lancering af den lidt mindre Vitara. Både navnet og designet minder om én af Suzukis største salgssucceser herhjemme, og siden har forhandlerne nærmest sprøjtet den småfrække Vitara ud på vejene, mens S-Cross har måttet finde sig i en plads i skyggen.
Men nu sker der noget i Suzuki-familien: 17. september er der Danmarkspremiere den faceliftede S-Cross, der har fået en opdatering af netop sine bløde punkter: Den gamle 1,6 liters benzinmotor uden turbo er sendt på pension og afløst af hele to moderne, ’downsizede’ alternativer med turbo: En trecylindret 1,0 med 112 hk og en kraftigere 1,4 med fire cylindre og 140 hk. Samtidig er den anonyme front nu frisket op med det helt store tandpastasmil i form af en stor, forkromet kølergrill og forlygter, der både i mellem- og topudgaven har fuld LED-lys.
Om fronten så får S-Cross til at ligne en glad teenager med tandbøjle eller et smart, Jeep-lignende alternativ til Qashqai, er et spørgsmål om smag.
Udover nye Boosterjet-motorer, der især tilfører S-Cross noget drejningsmoment, er køreegenskaberne angiveligt finpudset med ny dækstørrelse, justerede støddæmpere og fintunet styring.
Bedre sikkerhed med radar
Med faceliftet introduceres også radarbaseret sikkerhed i programmet. Topudstyrede Exclusive-modeller får Suzukis automatiske nødbremse “Radar Brake Support”, som er af typen “AEB Interurban & City”. Det vil sige, at den virker i såvel byen som på motor- og landevej. Desuden får alle Exclusive-modeller en aktiv fartpilot, der med radarens hjælp automatisk holder en passende sikkerhedsafstand til forankørende biler.
Mere komfortudstyr
Faceliftet betyder også, at alle modelvarianter får mere udstyr. F.eks. bliver tyverialarm samt ratbetjent Bluetooth til audio og telefoni standard fra Comfort-modellen. Og allerede fra mellemste Active-niveau er der nu multimedieanlæg med 7 tommers farveskærm inklusive radio, Bluetooth, Apple CarPlay opkobling og bakkamera. Også regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejlet samt automatisk nærlys følger nu med i Active-udgaverne. I Exclusive-modellerne er multimedieanlægget også forsynet med navigation.
Priserne er stort set uændrede. Billigst er Comfort med 112 hk til 204.000 kr. med levering, men importøren forventer sig mere af mellemste Active-udgave til 234.000 kr. Merprisen for at gå fra tre til fire cylindre bliver 30.000 kr.
Priser Suzuki S-Cross facelift
HK | Nm | Km/l(EU-norm) | Vejledende pris | |
1.0 Boosterjet Comfort | 112 | 170 | 20,0 | 199.990 |
1.0 Boosterjet Active | 112 | 170 | 20,0 | 229.990 |
1.0 Boosterjet Exclusive | 112 | 170 | 20,0 | 254.990 |
1.0 Boosterjet Active, aut. (6AT)* | 112 | 170 | 19,2 | 264.990 |
1.4 Boosterjet Active | 140 | 220 | 18,5 | 259.990 |
1.4 Boosterjet Exclusive | 140 | 220 | 18,5 | 284.990 |
1.4 Boosterjet Active, aut. | 140 | 220 | 18,5 | 294.990 |
Priser excl. levering (kr. 3.880). Metal- og Pearllak koster kr. 5.000.
Læs også: Velkommen tilbage til Vitara