En ny brancheaftale sikrer 23.000 ladestandere til elbiler i Danmark frem mod 2025. Bag aftalen står alle de store lade-operatører i Danmark.
Du har måske prøvet det; at lede desperat efter en ladestander, når batteriet er ved at være fladt eller måske overvejet en elbil, men i stedet valgt en fossil-bil, for hvor skal jeg lige lade op i hverdagen?
Men nu lysner det over lademulighederne for elbilister. Inden for fem år bliver antallet af ladestandere femdoblet, og det bliver langt mere enkelt for forbrugeren at lade strøm og betale for den, skriver Ritzau.
Alle de store aktører i branchen har netop indgået en aftale, der gør det markant lettere at lade sin elbil i det offentlige rum.
Det forudser Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
”Vi ved, at det er afgørende for valget om at købe en elbil, at det skal være let. Denne aftale sikrer meget mere ladeinfrastruktur i hele landet, og forbrugerne kan nemt oplade ved alle ladestandere uanset kundeforhold,” siger hun.
Aftalen mellem ni operatører dækker 95 procent af lademarkedet herhjemme og er åben for, at flere operatører går med.
1.000 lynladere
Der er nu cirka 4.000 ladestandere i Danmark, og der forventes inden nytår at være opsat i alt 5.500. Branchen har som ambition, at der i 2025 er 23.000 ladere over hele landet.
1.000 af dem bliver lynladere, 2.000 hurtigladere og 20.000 normalladere. 100 af lynladerne målrettes områder uden mange elbiler, det vil sige uden for de store byer og ikke langs motorveje.
”Vi forpligter hinanden på, at der er ladestandere nok i forhold til udviklingen i antallet af elbiler. Og man skal altid kunne betale for ad hoc-opladning med kreditkort gennem en app,” siger Lærke Flader.
Med i aftalen er operatørerne Aura Energi, Clever, Eon, EVBox, Flexcharge, Ionity, Sargo, Spirii og Zapp Mobility. Desuden er eksperter fra DTU, Danmarks Tekniske Universitet, med samt dagligvarekæden Lidl.
Alle ni operatører tilmelder sig samme it-platform. Dermed kan man se andre firmaers ladestandere i et bestemt område på sin egen operatørs app. Og betalingen bliver nemmere end i dag.
Det betyder, at forbrugerne ikke skal til at sætte sig ind i et kæmpestort marked.
Øger konkurrencen
”Vi får flere ladestandere, det bliver mere enkelt, og der bliver mere konkurrence,” lyder det fra Lærke Flader.
Aftalen støttes af FDM, bilejernes interesseorganisation for over 250.000 husstande.
”Det er glædeligt, at branchen nu fjerner barrierer og gør det nemmere at være elbilist med mange flere ladestandere og nem og åben adgang til ladenetværket,” siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru.
FAKTA: Elbiler og ladestandere
Læs mere om elbiler og det fremtidige danske ladenetværk her:
* Der var i Danmark 61.600 elbiler og opladningshybrider ved udgangen af 2020. Godt halvdelen er rene elbiler.
* Den samlede danske flåde af personbiler er cirka 2,4 millioner. Dermed udgør elbiler og hybridbiler omkring 2,5 procent.
* Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget en plan om en million elbiler i 2030.
* Danmark har i dag cirka 4.000 ladestandere til elbiler. Inden udgangen af 2021 forventes der at være 5.500.
* Branchen har netop indgået en aftale med en ambition om, at der er opsat 23.000 ladestandere i 2025.
* 1.000 af dem bliver lynladere, hvoraf 100 placeres i områder uden for store byer og ikke ved motorveje. Hertil kommer 2.000 hurtigladere og 20.000 normalladere.
* Bag aftalen står ni operatører: Aura Energi, Clever, Eon, EVBox, Flexcharge, Ionity, Sargo, Spirii og Zapp Mobility samt eksperter fra DTU. Også dagligvarekæden Lidl er med.
Så lang tid tager det at oplade en ebil:
Forskellige typer opladere med udgangspunkt i en elbil med et batteri på 100 kWh og en rækkevidde på 500-600 km, afhængig af kørslen:
* LYNLADER, 150 kW: 30 minutter giver et 80 procent opladet batteri – typisk ved motorvejen. Ofte kan man nøjes med at oplade til 150 km. Det tager 10 minutter.
* HURTIGLADER, 50 kW: 1,5 time giver et 80 procent opladet batteri – typisk ved indkøbscentre eller andre steder, hvor man parkerer 1-2 timer.
* NORMALLADER, 11 kW: 9 timer giver et 100 procent opladet batteri – typisk hjemme eller på arbejdspladsen.
* Lynladere og hurtigladere lader op til 80 procent af batteriet – derefter reduceres effekten. Derfor angives her kun tiden til 80 procents opladning.
* Man lader yderst sjældent sit batteri fuldt op på en lynlader eller hurtiglader.
Kilde: Dansk Elbil Alliance.
Det vil sige, at der opsættes 150 ladeudtag eller standere? pr. md. resten af året. Jeg tvivler. Der skrives, snakkes og forhandles…. For et 1/2 år siden skrev jeg til en udbyder, -vil gerne have konkurrence i byen jeg bor i (har kun én udbyder) intet svar, ikke engang tak for input eller lign. Som lejlighedsbeboer har jeg 300 m. til nærmeste opladnings mulighed – skal med bussen et par stoppesteder for at finde næste ladestander. Anden udbyder, ja med bussen til nabobyerne. Det er ved at være en vittighed, at ville køre elbil. Intet er sket siden sidste år, – ellers fortæl mig, hvor der er opsat ladestandere i 2021?
Vi har heldigvis valgt en plug-in hybrid, og det blir’ den næste sikkert også. Inrastrukturen tror jeg ikke kommer til at fungere i DK de næste mange år. Æv!
Giver dig fuldstændig ret! Infrastrukturen omkring opladningsmuligheder står slet ikke mål med intentionerne om udbredningen af el- og plugin biler. Jeg kører selv i en plugin bil (Kia Ceed) og står netop overfor at skal flytte i udlejningsbolig, hvor der ingen muligheder er for opladning. Jeg ved, at det har været oppe at vende hos bestyrelsen for boligselskabet. Her var konklusionen, at det var dyrt at få opsat ladestander på nuværende tidspunkt. Jeg bor i dag i privatbolig og benytter mormorladeren, da vores kørselsbehov ikke er så stort. Jeg overvejer da kraftigt at skille mig af med vores lækre bil over til en fossildreven i stedet for. Det var ikke just det, der var meningen, da vi købte den i august 2020.
For øvrigt mener jeg, at det burde være staten, der stod for udbredelsen og driften af ladenettet, ligesom i Holland, hvor staten har stået for udbredelsen af 60.000 standere. Når det er private aktører, der står bag, bliver prisniveauet også der efter.