Norge bliver første europæiske land, der får Opels spændende elbil Ampera-e. De norske priser indikerer høje danske priser, hvis den tyske elbil overhovedet kommer til Danmark.
Lynhurtig acceleration, 500 kilometers rækkevidde, kompakt størrelse men god plads i en tysk elbil, der kan ligne det første, folkelige gennembrud for den miljøvenlige biltype: Forventningerne er tårnhøje til Opel Ampera-e, der er udråbt til at blive det næste store hit blandt elbiler siden Teslas fine Model S.
Men noget tyder på, at Ampera-e måske ikke bliver så folkelig endda. Norge bliver det første europæiske land, der får fornøjelsen, og her skal Opels ambitiøse elbil koste 300.000 norske kroner, hvilket svarer til knapt 250.000 danske kroner. Det lyder måske billigt, men når Opel lancerer Ampera-e i Norge, skyldes det netop landets gunstige beskatning af elbiler. Der er nemlig ingen – ikke engang moms – og det har gjort Norge til det europæiske land, hvor elbiler i dag er suverænt mest udbredte.
Begrænset produktion
Opel har begrænset produktionskapacitet til Ampera-e, der skal fremstilles i USA sammen med søsterbilen Chevrolet Bolt. Derfor er det Opels strategi først at betjene de markeder – som det norske – hvor der er størst interesse for elbiler. Efter Norge kommer turen til lande som Tyskland, Frankrig, Holland og Schweiz, skriver branchemagasinet Automotive News Europe.
Muligvis ender Ampera-e med at køre uden om Danmark. Det skyldes i høj grad prisen. Eventuelle danske priser foreligger endnu ikke, men priserne i Norge giver en god indikation af, hvad Ampera-e kunne komme til at koste herhjemme.
47 pct. dyrere end Nissan Leaf
I Norge bliver Ampera-e dyrere end både Nissan Leaf og BMW i3, som nordmændene må betale henholdsvis 170.000 og 222.000 (danske) kroner for. Det svarer til, at Ampera-e i Norge er 47 procent dyrere end Nissan Leaf, der i Danmark koster 265.000 kr.
Selv om Opel advarer mod at overføre den norske pris til andre markeder, forsøger vi alligevel: Lægger man 47 procent oven i den danske pris på en Nissan Leaf, kan det indikere en dansk pris på Ampera-e på godt 365.000 kr. Ikke helt billigt – til sammenligning koster en VW e-Golf 304.000 kr., men så må du også nøjes med sløvere præstationer og ca. den halve rækkevidde. Og sammenligner man med en Tesla Model S 75 med tilsvarende rækkevidde, er Ampera-e trods alt ca. 470.000 kr. billigere.
Prisen kan dog stige yderligere, hvis staten fastholder planerne om løbende at indfase afgifter på elbiler – og det spiller formentlig også ind i den danske Opel-importørs overvejelser om, hvorvidt man vil tage Ampera-e til Danmark. Sker det, bliver det næppe før end i slutningen af 2017.
Læs også: Amerikansk ros til Ampera-e’s søsterbil