Renault vil slukke brand i elbilers batterier hurtigt

Renault har udviklet en løsning, der gør det muligt slukke brand i elbilers batterier hurtigt og med mindre vand.

Det er en myte, at elbiler brænder oftere end fossilbiler. Tværtimod viser flere undersøgelser, at fossilbiler bryder i brand op til 100 gange oftere end elbiler.

Til gengæld er det langt sværere at slukke brande i elbiler. Det skyldes, at elbilers store batterier udvikler voldsom varme og ’føder’ ilden, selv når der pøses store mængder vand på.

Flere bilmærker – senest Stellantis – arbejder på at knække nøden og gøre de sjældne, men voldsomme brande i elbilers batterier nemmere at slukke.

Låg spules væk

Nu er Renault klar med en løsning, der skal være lige så effektiv, som den er simpel: Et låg er klæbet fast over et hul i den kasse, der indeholder elbilens batteri under bilens gulv. Låget sørger for, at batteriet er fuldstændig forseglet under normal brug. Men skulle der udbryde brand i batteriet, vil den kraftige vandstråle fra en brandmands vandkanon spule låget væk og give vandet fri adgang til batteriets indre.

Hullet her i bunden af bilen gør det muligt at sprøjte vand direkte ned i batteriet. Brandmænd skal dog fjerne bagsædet, før det kan lade sig gøre.

Vandet rammer så at sige ilden lige i hjertet og gør slukningen mere effektiv. Ifølge Renault vil det på denne måde være muligt at slukke brand i elbilers batterier på samme tid, som det tager at slukke en brand i en fossilbil. Samtidig vil det reducere forbruget af vand til en tiendedel.

Må bruges af alle

Løsningen med låget, der kan spules væk, er udviklet i samarbejde med brandværn og har fået navnet ’Firemans Access’ – brandmandens adgang.

Renault har også besluttet at dele løsningen og patentet på ’Firemans Access’ med andre bilproducenter kvit og frit. På den måde markerer Renault samarbejdet med FNs særlige udsending for trafiksikkerhed, den tidligere Ferrari-chef Jean Todt, om at udvikle løsninger, der skal redde liv i trafikken.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here