Skoda løfter sløret for mærkets første kompakte crossover. Med typiske Skoda-dyder som bedre plads end konkurrenterne og stilrent design er Kamiq nærmest født til at blive en succes.
Med afsløringen af Skoda Kamiq, mærkets første kompakte crossover, ryster VW-koncernen posen. Flere gange har koncernens tjekkiske lavprismærke haft æren af at introducere ny teknik, men efter først Seat Arona og snart VW T-Cross, der dukker op til april, bliver Kamiq den sidste kompakte crossover i familien. Herhjemme skal vi endda et lille stykke ind i 2020, før Kamiq når frem til forhandlerne – andre lande og markeder står først for.
Til gengæld bliver der noget at glæde sig til. Ikke mindst for danske bilkøbere med hang til Skodas snusfornuftige blanding af god plads og fin kvalitet til fair priser.
Længere end søsterbilen
Kamiq bliver nemlig en smule større end søsterbilerne Seat Arona og VW T-Cross. Især der, hvor størrelsen betyder noget; mellem akslerne. Her er Kamiq 265 centimeter lang – otte centimeter længere end Arona. Vi gætter på, at Skoda dermed endnu en gang hævde at have den bedste benplads på bagsædet, denne gang i den populære klasse af kompakte crossovers.
VW T-Cross har samme akselafstand, men Kamiq får også lov til at overgå sin fine fætter på totallængde med hele 10 centimeter. Kamiq måler nemlig 424 centimeter fra for til agter og det udmønter sig i et velvoksent bagagerum på 400 liter.
At de tjekkiske ingeniører kan strække Kamiq i længden flere steder skyldes, at den står på VW-koncernens skalérbare MQB-A0 platform. Dermed får tjekkerne også adgang til en masse moderne elektronik, der bl.a. gør automatisk nødbremse, vejbaneassistent og nødopkald standard. Dertil kan købes adaptiv fartpilot, fjernlysassistent og træthedsregistrering.
Helt efter bogen for moderne bilindretning kan Kamiq også forsynes med fuld, digital instrumentering – analoge instrumenter er dog fortsat standard. Den trykfølsomme betjeningsskærm i midterkonsollen kommer i tre forskellige størrelser, hvor 9,2 tommer er størst. Blandt tilkøbsmulighederne er navigation, wi-fi og smartphone-opkobling med Apple Carplay eller Android Auto.
Fra 95 til 150 hk
Motorerne kender vi ikke overraskende allerede fra Seat Arona. Der kan vælges mellem to turbobenzinmotorer. En 1,0 med tre cylindre og 95 hk/fem gear eller 115 hk/seks gear eller automatgear eller den firecylindrede 1,5 liters EVO-maskine med fire cylindre, 150 hk og cylinderfrakobling. Langtursbilister kan i stedet overveje en 1,6 liters dieselmotor med 115 hk og AdBlue system for renere udstødning.
Designet kan blive et andet vigtigt trækplaster for Skoda Kamiq. Uden ligefrem at forskrække nogen, virker Kamiq lidt frækkere og skarpere end den større Karoq. Hjul helt ude i hjørnerne, en markant hæk og ikke mindst de to-delte forlygter med smalle LED-kørelys øverst giver Kamiq noget kant uden at sætte helhedsindtrykket af en velproportioneret crossover over styr.
Standardhjulene er på 16-tommer, men der kan opgraderes til 18-tommer og udbygges med en sportsundervogn, der er 10 mm lavere og inkluderer forskellige køreprogrammer.
Lige under 200.000 kr.
Alt tyder på, at Skoda har et es på hånden med Kamiq, der skal tage konkurrencen op med nye udgaver af klassens bestsellere som peugeot 2008 og Renault Captur. Hvis altså prisen er rigtig, og det ved vi måske først sidst på året. I Tyskland forventes Kamiq at placere sig mellem Seat Arona og VW T-Cross. Kan det oversættes til danske forhold, tyder det på fra-priser lige under 200.000 kroner for en Kamiq med 95 benzinheste og manuelt gear.