Skodas næste elbil bliver en krympet Enyaq

Blot 16 cm kortere og med samme teknik. Skoda Elroq lægger sig tæt op af bestselleren Enyaq, men bliver noget billigere.

Skoda er klar med de første oplysninger om mærkets blot anden elbil, den kompakte SUV Elroq. Med en længde på 4,5 meter bliver den 16 cm kortere end Enyaq. De to biler deler også den såkaldte MEB-platform og dermed teknik. Skoda kalder da også selv de to biler ’nært beslægtede’, så den korte historie om Elroq er, at den bliver en krympet Enyaq.

Dermed ved vi også, at den kompakte SUV stort set får samme udvalg af batterier og motorer. Basis bliver et beskedent batteri på 52 kWh. Sammen med en motor, der trækker på baghjulene med 125 kW (170 hk), giver det en rækkevidde omkring 370 km. Topmodellen får samme 210 kW motor (286 hk) som Enyaq og det store 77 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på mindst 560 km.

Størrelse som Karoq

Indvendig bliver pladsen omtrent den samme. De 16 cm som Elroq krymper, er nemlig mest hentet ved at gøre bilens udhæng kortere. Akselafstanden er næsten den samme, og derfor bliver benpladsen på bagsædet omtrent som i Enyaq. Bagagerummet betaler prisen, men rummer dog ganske pæne 460 liter. Lægger du bagsædet ned, sluger Elroq 1.580 liter. Størrelsesmæssigt matcher Elroq ganske præcist Skoda Karoq, som den dermed bliver den elektriske udgave af.

Elroq er baseret på teknikken fra Enyaq og får samme akselafstand. Det lover godt for bagsædepladsen.

Førerpladsen kommer også til at minde om den, vi kender i Enyaq. Det vil sige et lille digitalspeedometer på fem tommer bag rattet og en 13 tommer stor infotainment-skærm i midterkonsollen. Mod merpris kan du få head-up display med VW-moderkoncernens ’udvidede virkelighed’, der bl.a. forbedrer visningen af navigations-angivelser. Ifølge Skoda er materialer i høj grad lavet af genbrugsmaterialer.

Parkerer selv op til 50 meter væk

Softwaren bliver forbedret med ChatGPT, der bl.a. skal gøre VW-familiens noget fatsvage stemmestyring kvikkere til at forstå kommandoer. Parkeringsassistenten er også udvidet, så du kan lære Elroq at parkere selv på op til fem udvalgte destinationer. Det kan ske op til 50 meter fra, hvor du stiger ud af bilen. Du kan altså køre Elroq op til hoveddøren, stige ud med børn, indkøbsposer og labrador, og så smutter bilen selv rundt om hjørnet på en ledig p-plads eller ind i carporten. Det glæder vi os til at prøve.

Mens Elroq altså låner stort set al teknik fra storebror Enyaq, er der større forskel i designet. At dømme efter de første fotos af lillebror i camouflage-folie, bliver der dog en vis genkendelighed mellem de to modeller set bagfra og fra siden. Her genkender vi de skarpe pressefolder under folien fra dørsider og baglygter fra Enyaq.

Ny front uden logo

Fronten bliver dog helt anderledes. Skoda henviser selv til den store Vision 7 konceptbil i det nye ’modern solid’ formsprog og afslører, at Elroq vil gemme sensorer og radar bag en lukket ’grill’, som de kalder ’tech-deck-face’. LED-kørelyset sidder øverst og løber på tværs af fronten, der også dropper Skoda-logoet til fordel for bogstaverne SKODA længst fremme på kølerhjelmen. Længere nede på fronten sidder LED-lygterne, der næsten vil være gemt i en blanksort indfatning i stedet for en åben kølergrill. Ved at lukke huller i fronten reduceres luftmodstanden. Ifølge Skoda er luftmodstanden nede på 0.26 Cw, hvilket er ganske lavt for en høj SUV.

Konceptbilen Skoda Vision 7 giver et indtryk af, hvordan især fronten på den nye Elroq ser ud.

Store og delvist lukkede fælge på mellem 19 og 21 tommer reducerer også luftmodstanden, ikke mindst fordi Skoda har gjort sig umage med at gøre hullet mellem dæk og skærmkant så lille som muligt.

I Danmark tidligt i 2025

Først til oktober, når Elroq har officiel verdenspremiere, piller Skoda camouflage-folien af. Til den tid tager den danske importør også imod bestillinger, hvorefter de første Elroq kan leveres i første kvartal 2025.

Prisen kommer importøren helt sikkert til at regne på frem til oktober. Priskrigen på elbiler raser med uformindsket styrke, og der går ikke en måned uden nye prisfald. Elroq skal bl.a. konkurrere med Årets Bil i Europa Renault Scenic Electric, der koster fra 310.000 kr. og Ford Explorer, der kuriøst nok er baseret på samme MEB-platform. Hertil kommer flere koreanske og kinesiske konkurrenter, der alle er aggressive på prisen.

Skoda Enyaq koster i dag 380.000 kr. med det store batteri og masser af udstyr. Den mindre Elroq skal formentlig være omkring 50.000 kr. billigere, og så bør basisudgaverne med små batterier nå under 300.000 kr.

Efter lanceringen af Elroq følger Skoda op med den mindre og endnu billigere Epiq, mens en stor, syv-personers SUV baseret på konceptbilen Vision 7, kommer i 2026.

Fakta: Skoda Elroq

El-SUV med plads til fem og baghjulstræk.
Længde: 450 cm
Bagagerum: 470/1.580 liter

Batteri (netto) Motor Rækkevidde Lynladning
52 kWh 125 kW 370 km 130 kW
59 kWh 150 kW 400 km 130 kW
77 kWh 210 kW 560 km + 175 kW
77 kWh 220 kWh 560 km + 175 kW

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here