Skoda viser skitser af mærkets blot anden elbil, crossoveren Elroq. 15 cm kortere end Enyaq og med op til 560 km rækkevidde.
Frem mod verdenspremieren 1. oktober løfter Skoda langsomt sløret for mærkets blot anden elbil, den kompakte crossover Elroq. Denne gang i form af tre skitser, der giver et tegnet indtryk af, hvordan nyheden kommer til at se ud forfra, bagfra og inde i kabinen.
Selv her på Hvilkenbil lader vi os køre rundt med af Skodas marketingafdeling og viser tegningerne, for Elroq kan meget vel blive blandt de mest solgte elbiler herhjemme.
Forkortet Enyaq
Elroq er nemlig en forkortet udgave af den 15 cm længere Enyaq, der er vældigt populær blandt danske bilkøbere. Dermed holder tjekkerne fast i det populære crossover/SUV design, der giver overblik bag rattet og gør det nemt at stige ind og ud af bilen. Sådan vil bilkøberne have det – og det får de med Elroq.
Samtidig betyder afkortningen, at Elroq i sagens natur må blive billigere end Enyaq, og det øger naturligvis interessen. Vi gætter på, at Elroq skal koste fra ca. 300.000 kr. i basisudgaven med 50 kWh batteri og godt med Premium-udstyr, mens udgaven med 77 kWh batteri, 210 kW (286 hk) og mindst 560 km rækkevidde lander omkring 350.000 kr.
Praktikken er også i orden, for de 15 cm er især hentet på det bagerste udhæng. Akselafstanden er der ikke pillet ved, så der bør være lige så god plads på bagsædet som i Enyaq. Til gengæld skrumper bagagerummet, men 470 liter (1.580 liter med nedfældet bagsæde) er bestemt ikke dårligt.
Du kan læse meget mere om teknikken i Elroq her.
Logo bliver til bogstaver
Her skal det handle om designet. Som skitserne viser, får Elroq Skoda nye, såkaldte tech-deck front, hvor kørelyset ligger i en højt placeret linje på tværs af fronten, mens de rigtige lygter er skjult neden under bag mørkt glas.
En anden nyhed er, at det kendte Skoda-logo nu kun findes i hjulnavene. Både på motorhjelm og bagklap står der nu SKODA med versaler.
Bagenden er mere klassisk Skoda med smalle, skarpt optegnede baglygter med LED-lys i stiliseret C-form. Selve bagklappen også er præget af skarpe, tværgående pressefolder.
Indvendig tyder alt på, at Skoda mere eller mindre genbruger førerpladsen fra Enyaq. Det vil sige med et lille, centralt display til bl.a. speedometer bag rattet, og en 13-tommer stor infotainmentskærm i midterkonsollen.
Ifølge Skoda vil mange af materialerne være fremstillet af genbrugsmaterialer.
Kan bestilles i oktober
Når Elroq får officiel verdenspremiere 1. oktober, kan vi endelig se det produktionsklare design. Forvent lidt blødere former og især mindre hjul end på tegningerne, der – som altid – er lidt tegneserieagtige og overdrevne.
Ifølge den danske Skoda-importør vil det være muligt at konfigurere og bestille Elroq kort efter verdenspremieren. Det betyder også, at importøren vil være klar med de danske priser.
De første Elroq forventes leveret i første kvartal 2025. Konkurrenterne bliver elbiler som Ford Explorer, Renault Scenic E-Tech og Peugeot E-3008.