Test: iX2 er en ægte BMW – men ikke for alle

BILTEST: BMW iX2 er for dem, der finder den klassiske iX1 ordinær. Ikke en finger kan sættes på kvaliteten, men teknikken er ikke up to date.

Hvilken bil?

BMW iX2 er den coupéformede udgave af iX1, og det lille “i” fortæller, at drivlinjen er elektrisk. Som med X1 genbruger BMW den fossildrevnes platform til den elektriske, og teknikken deler iX1 og iX2 med Mini Countryman SE. 
Det vil sige et middelstort 65 kWh-batteri med en ikke voldsomt imponerende ladeeffekt på 130 kW og i iX2’erens tilfælde en rækkevidde fra 424 til 456 kilometer. Den forhjulstrukne iX2 eDrive20 M Sport med 204 hestekræfter koster 405.000 kr. Testbilen xDrive30 M Sport med to elmotorer, dermed træk på alle fire og 313 hk koster 485.000 kr.
Mængden af standardudstyr er ganske nydelig med adaptive LED-forlygter, parkeringsassistent m. bakkamera, nøglefri betjening, elektrisk bagklap og metallak. Desværre er selvfølgeligheder som adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent ekstraudstyr til 10.000 kr. 
Bilen kan opgraderes til ‘Fully Charged’ for 60.000-65.000 kr. med bl.a. head-up-display, elektrisk justering af førersædet, Harman Kardon-lydanlæg og varme i rattet.
Den helt igennem nydesignede iX2 er vokset fra 435 centimeter i længden til 455, den er seks cm højere (156 cm) og to cm bredere (185 cm). Den nærmest aggressivt designede front med større og belyste nyrer er elementer a la i5 og i7.

Vidste du at?

SUV-coupé-konceptet er i Hvilkenbils øjne en lidt underlig størrelse: Man tager en firkantet, praktisk SUV, sender den på en blind date med en coupé. Et eller andet sted i nattens dunkle belysning forenes det umage par i en one night stand, og ud af det kommer en SUV-coupé.

Efter nogles mening er resultatet ind i mellem så forfærdeligt, at det aldrig ville have fundet sted, hvis der havde været et ædrueligt menneske til stede til at stoppe løjerne inden foreningen. I nogles øjne et misfoster – lige så utænkeligt som den franske fodboldstjerne Kylian Mbappé iført popstøvler.

Men i andres øjne er en SUV-coupé et vellykket og elegant resultat. I de automobile realiteters verden er historien i hvert fald den, at en gruppe købere står i kø efter de SUV’er, som får trykket bagenden ned.
Kunsten at forene coupé og SUV er en disciplin, som BMW har dyrket i adskillige år, først med den store X6, senere med X4 og dagens testbil. Det gøres selvfølgelig af en eneste årsag: Nemlig at en gruppe købere er villige til at betale mere for en opstyltet SUV med coupéformer end for en klassisk SUV. I iX2-tilfældet 10.000-25.000 kr. mere end for iX1.

Hvordan er førerpladsen?

BMW er som oftest et stilstudie i funktionalitet, og det er næsten som at komme hjem. Ergonomien er tæt på topklasse, og det kan da godt være, at tyskerne får skyld for at være konservative i deres indretning af kabiner, men tingene fungerer, og materialernes kvalitet er stort set pletfri.
Alt omkring førerpladsen er som i iX1. Det vil sige et stort, rundt (tak for det) og fedt rat og et stort ‘curved display’ bestående af to 10 tommer-skærme vendt mod føreren. Softwaren er hurtig, og skærmen står krystalklart.
Varme i bagruden er en trykknap under skærmen. Fint. Men jeg kunne godt ønske mig fysiske knapper til justering af klimaanlæg og sædevarme fremfor at skulle ‘touche’ skærmen.
Knapperne på rattet til lydanlæg og fartpilot er af ‘klik’-typen, men da adaptiv fartpilot er ekstraudstyr, har man valgt, at knappen, der forudindstiller afstanden til den forankørende, er en knap på midterkonsollen. Den hører altså hjemme på rattet. Og der er plads til den.

Hvordan opleves kabinen?

Især på bagsædet har ‘SUV møder coupé’ sine begrænsninger. Den nye iX2 er ganske vist blevet større, men bagsædet, det skrå tag og trange stemning på grund af massive C-stolper får ikke træerne til at vokse ind i himlen. To personer, som ikke må være mere end 180 centimeter høje, sidder såmænd rimeligt, men højere end dét er der grund til klage. Med rette.
Foretrækker folkene foran tilmed at justere forsæderne i bund, kniber det med at mase fødderne ind under. Bagagerummet er til gengæld enormt og dybt – 525 liter. 

Er sikkerheden i orden?

BMW X2 er testet i år af Euro NCAP til de fem maksimale stjerner. De aktive sikkerhedssystemer er velfungerende – sådan opleves de også i praktisk brug – airbag mellem forsæderne er standard, og børn er passet godt på.
Enkelte anmærkninger får den dog, da bilens front er ret hårdhændet ved bløde trafikanter. Beskyttelsen af førerens brystkasse ved frontalkollision får kun mellemkarakteren ‘marginal’, ligesom fragmenter fra det nederste af instrumentbordet bringer førerens underben i risikozonen. Læs mere hos Euro NCAP her.

Hvordan kører den?

Ligesom den funktionelle førerplads er et velkomment gensyn, er iX2’erens måde at køre på det også. Stramt og knivskarpt styretøj, der – trods elbilens kampvægt på 2,1 ton – reagerer på den mindste bevægelse, man måtte formidle gennem det cirkelrunde rat. 
Undervognen er kontant, nogle vil kalde den hård, men jeg finder den velafbalanceret og ikke ukomfortabel. M Sport-affjedringen garanterer balance og kontrol, men i byen vil man opleve kloakdæksler, der slår hårdt igennem. Jeg vil ikke anbefale testbilens 20 tommer fælge, men vil nøjes med de standardmonterede 19 – også fordi de store hjul ikke gør noget godt for støjbilledet.

Hvordan er motor og opladning?

Teknikken nærmer sig ‘so last year’: Et batteri på 65 kWh, en rækkevidde på 423 kilometer og en maksimal ladeeffekt på 130 kW slår ingen mand af hesten. Især ikke, når bilens pris er næsten en halv million kroner.

På en længere tur på en varm sommerdag fik jeg 340 kilometer ud af den. En del af distancen foregik på motorvej med 130 km/t, så 340 km er bestemt bestået. 
På en anden tur blev der, for ikke at skulle lade på hjemturen sent om aftenen, ladet kort før halvvejs-pausen, da der stadig var næsten 40 procent tilbage på batteriet. Fra de 40 pct. imponerede ladeeffekten ikke. Trods forvarmet batteri tog den ikke imod mere end 80 kW. Da batteriet nåede 65 pct., var effekten helt nede på 45 kW, og fra 80 pct. gik det seriøst langsomt. Det sidste er ikke exceptionelt for BMW, men tilfældet for de fleste elbiler. Men generelt er jeg mellemfornøjet med ladeeffekten.
På venstre side af rattet sidder en lille boost-kontakt, der giver ekstra power i op til 10 sekunder, hvis man vil overhale i en ruf eller tjekke, at det passer, at 0 til 100 km/t klares på 5,6 sekunder. Boost-knappen benyttede jeg kun én gang – for at prøve – og blandt køreprogrammerne valgte jeg blot ‘Efficient’.

Passer prisen?

Kvalitet koster, og sådan er det jo med et premiumprodukt som BMW iX2. Den billigste, iX2 eDrive20 M Sport til 405.000 kr., peger Hvilkenbil på som det bedste køb blandt de fire iX2-muligheder, der er. Forhjulstræk og 204 hk er rigeligt, og man får godt 35 ekstra kilometers rækkevidde ved at fravælge xDrive30, der koster 75.000 anseelige kroner mere.
Begge fås i varianten Fully Charged til hhv. 60.000 og 65.000 kr. mere. Man får en del udstyr med, men ikke nødvendigt udstyr, så frem for hele pakken vil jeg foretrække at tilkøbe stykvis. Men hold øje med lommeregneren, for tallene kan løbe hurtigt, når man krydser af.
Den rigtige SUV, iX1’eren, er modellen, man skal have, hvis man vil have mere plads på bagsædet og et mere regulært bagagerum. Eller hvis man ikke kan forlige sig med iX2’erens markante design. Dermed sparer man 10.000 kr., hvis eDrive 20 M Sport er valget.

Er der alternativer?

Tvillingerne Polestar 2 og Volvo EC40, Ford Mustang Mach-E og med lidt god vilje Mercedes EQA er, når det kommer til formgivning, de mest oplagte konkurrenter. Lad os tage udgangspunkt i iX2 eDrive20 M Sport med en rækkevidde på 456 km til 405.000 kr.: 
Polestar 2 Standard range Single motor med 70 kWh-batteri har en rækkevidde på 554 km, koster 390.000 kr. og er på ladeeffekt BMW’en overlegen – Polestar napper 180 kW. Tvillingen Volvo EC40 Single Motor Standard Range har stort set samme specifikationer og koster 372.000 kr. I modsætning til BMW’en kan både Polestar og Volvo opgraderes til større batteri og dermed en rækkevidde på næsten 600 km. De koster så henholdsvis 415.000 og 406.000 kr. 
Ford Mustang Mach-E med 73 kWh-batteri, en rækkevidde på 470 km og en ladeeffekt på 150 kW koster 400.000 kr.
Mercedes EQA 250+ AMG Edition med 70 kWh-batteri kører cirka 100 kilometer længere end iX2 eDrive20 på en opladning – op til 553 km. Prisen er 430.000 kr., men med til regnestykket hører, at den DC-lader endnu langsommere end BMW’en, maksimalt 100 kW.
Andre, knap så direkte konkurrenter, er semi-coupé-modellerne Audi Q4 Sportback 45 e-tron Progress, VW ID.5 Style og Skoda Enyaq Premium Coupé. Deres batterier er på 77 kWh, rækkevidden i omegnen af 550 km, og ladeffekten er minimum 185 kW. Audien koster 440.000 kr., VW’en 385.000 kr. og Skodaen 395.000 kr.

Konklusion:

For: Kvalitet, udstyr, køreegenskaber, bagagerum.
Imod: Bagsæde, rækkevidde, ladeeffekt.
Hvilkenbil siger: 

Kvalitet og finish er i top, køreegenskaberne knivskarpe uden at være ukomfortable, men batteriets størrelse, rækkevidden og ladeeffekten lader noget tilbage at ønske. Og ønsker man at bruge bagsædet til voksne mennesker af gennemsnitsdansker-størrelse, er iX1 et mere oplagt valg.
Design skiller ofte vandene, og med et så markant design som iX2’erens er der basis for ophedede diskussioner. Det var der i hvert fald i min omgangskreds. Men som BMW siger: “iX2 isn’t for everyone.”

FAKTA: BMW iX2 xDrive30 M Sport 

Vejl. pris, inkl. lev.: 480.000 kr.
Vejl. pris, inkl lev. (billigste): 405.000 kr. (iX2 eDrive 20 M Sport)
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Privatleasing: 5.295 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 15.000 kr., leasingperiode 12-36 måneder.
Privatleasing billigste (iX2 eDrive 20 M Sport): 4.495 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 15.000 kr., leasingperiode 12-36 måneder
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/3/12 år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (X2-testet i 2024)
Antal airbags: 7 airbags (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 455/185/156 cm
Bagagerum: 525/1.400 liter
Vægt: 2.095 kg 
Anhængervægt (m/u bremser): 1.200/750 kg
Batterikapacitet (netto): 65 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 430 km
Forbrug: 5,9 km/kWh (17,0 kWh/100 km)
Forbrug i test: 5,2 km/kWh (19,1 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 130 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: 29 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 6,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 230 kW (svarer til 313 hk), 494 Nm, firehjulstræk
0-100 km/t: 5,6 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, fartpilot, vejskiltegenkendelse, adaptive LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, elektrisk justerbare sidespejle m. aut. nedblænding i førersiden, varme og klapfunktion, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, parkerings-assistent inkl. bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, 10,25 tommer førerdisplay, 10,7 tommer infotainmentdisplay, navigation, bluetooth, FM-/DAB-radio, Apple CarPlay, trådløs opladning af mobiltelefon, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, M Sport-pakke (bl.a. sportssæder m. varme, sportslæderrat, M Sport-interiør, adaptiv sportsundervogn), metallak og 19 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Driving Assistant Plus (bl.a. adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, advarsel for krydsende trafik): 10.000 kr.
Innovation-pakke (bl.a. head-up-display, BMW Live Cockpit Professional, Parking Assistant Plus, Parking Assistant Plus): 42.499 kr.
Tonede ruder bag: 5.000 kr.
Varme i rattet: 2.500 kr.
Glassoltag: 16.625 kr.
Harman Kardon-lydanlæg: 7.750 kr.
Fully Charged (bl.a. varme i rattet, anhængertræk, Head-up-display, Harman Kardon-lydanlæg, elektrisk indstilling af førersæde m. memory, BMW Live Cockpit Professional): 65.000 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here