I 2023 lukkede Tyskland for statsstøtte til elbiler. Siden er salget styrtdykket. Nu vil regeringen genoptage støtten til elbiler.
Siden Tysklands støtte til elbiler i december 2023 nærmest ophørte natten over, er salget af elbiler i Tyskland styrtdykket. I juli i år blev der solgt næsten 37 procent færre elbiler end samme måned året før.
Derfor ønsker Europas største økonomi nu at indføre skattelettelser for igen at få gang i salget af elbiler.
I modsætning til den tidligere støtteordning, der var rettet mod de private bilejere, er den nye rettet mod virksomhederne. Ifølge forslaget fra forbundskansler Olaf Scholz’ regering vil virksomheder det første år efter at have anskaffet sig en elbil kunne trække 40 pct. af elbilens værdi fra i skat. Fradraget reduceres derefter gradvist hvert år til seks procent, når bilen er seks år gammel.
Støtteordningen skal gælde alle nul-emissionskøretøjer, der koster mindre end 95.000 euro (knap 710.000 kroner). Regeringen foreslår, at skattefradraget skal gælde indtil 2028, og økonomiministeriet har regnet ud, at de tyske skatteborgeres udgift til støtteordningen vil beløbe sig til 465 millioner euro (3,47 milliarder kroner). Om året.
Forslaget skal vedtages i Forbundsdagen, før det kan træde i kraft.
Kommer samtidig med VW-udmelding
Økonomiminister Robert Habeck begrunder forslaget med regeringens ønske om fortsat at ville støtte den tyske bilindustris omstilling til elbiler. Forslaget kom få dage efter Volkswagens udmelding om, at VW forventer at være nødt til lukke en eller flere fabrikker og måske endda afskedige medarbejdere.
Klima-græsrødder og dele af Forbundsdagen tvivler på, at det nye tiltag vil booste salget af elbiler. Kritikken går på, at skattelettelsen primært vil gavne personer med høje indtægter.
Sammenslutningen af bilproducenter, VDA (Verband der Automobilindustrie), hilser derimod forslaget velkommen og kalder det “et korrekt og tiltrængt tiltag”.
Tidligere ordning kostede 10 mia. euro
Den tidligere støtteordning, kaldet BAFA, opkaldt efter den myndighed, der administrerede ordningen (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle), kostede fra 2020 til 2023 den tyske stat mindst 10 mia. euro (75 mia. kr.).
Fra 2020 til udgangen af 2022 var BAFA-bidraget på 6.000 euro (knap 45.000 kr.), i 2023 var det 4.500 euro (godt 34.000 kr.). Når en privatperson købte en elbil, fik vedkommende udbetalt godtgørelsen efter seks måneders ejerskab, og en “sidegevinst” ved ordningen var, at en del tyskere blot købte en elbil for at vente på bonussen, hvorefter bilen blev solgt med fortjeneste. Til eksport. Ikke mindst til Danmark.
Af redaktionen