VW taber fortsat store summer på at udvikle software. Cariad-divisionen kom ud af 2024 med et driftstab på 18 mia. kr.
Software-udvikling er fortsat en øm tå for VW-koncernen. Sidste år kom den såkaldte Cariad-division, hvor næsten 6.000 medarbejdere udvikler software til alle koncernens bilmærker, ud med et driftsunderskud på godt 18 mia. kr.
Dermed fortsætter en bekymrende trend for Cariad. Mellem 2022 og 2024 er de årlige driftsunderskud i VWs software-afdeling blevet større og større: Fra godt 15 mia. kr. i 2022, over knapt 18 mia. kr. i 2023 til det seneste, større underskud i 2024. Det skriver InsideEVs.
Driftsunderskuddet er vokset, selv om det faktisk er lykkedes Cariad at øge salgsindtægterne fra otte mia. kr. i 2023 til næsten 10 mia. kr. i 2024.
Ufærdig software
De gentagne driftsunderskud er blot de seneste af en lang række dårlige nyheder for Cariad.
Firmaet blev grundlagt i 2020 som et internt ”software-powerhouse”, der skulle bringe VW-koncernen på omgangshøjde med de bedste i branchen som Tesla.
Satsningen på egen software har dog helt fra start været en enorm udfordring for VW. Lanceringen af elbilerne VW ID.3 og ID.4 i 2020 blev skæmmet af ufærdig software. Samme udfordringer forsinkede lanceringen af Audi Q6 e-tron og Porsche Macan med et år, hvilket medførte en massiv restrukturering af Cariad, der inkluderede udskiftninger på chefgangen.
Siden er Cariad lykkedes med at både at opdatere de tidlige udgaver af bl.a. ID.3 og ID.4 samt videreudvikle softwaren, så den nu virker fint i koncernens nye elbiler.
1.600 skal fyres
Indtjeningen kniber det dog fortsat med. Samtidig er det tydeligt, at VW ikke selv er tilfreds med udviklingen i Cariad. I løbet af i år skal 1.600 medarbejdere afskediges, og ifølge VWs nyligt offentliggjorte årsrapport er der ”planlagt en omskalering af driften”.
Samtidig har VW investeret over 40 mia. kr. i den amerikanske elbilproducent Rivian for at få adgang til netop amerikanernes software. Rivians software er på én gang mere enkel og avanceret og kommer til at danne grundlag for fremtidige biler fra VW-gruppen – helt ned i den kommende mikro-elbil VW ID.1.