6-dobbelt ansigtsløftning til Volvo

Volvo S60 er blandt de modeller, der først tilbydes med de nye motorer.

Volvo giver S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80 et fælles familie-facelift. Kabinen får en overhaling med de digitale instrumenter fra V40, mens motorerne nu kører længere på literen.

Efter skilsmissen fra Ford og med ny kinesisk kapital i banken er Volvo i gang med at planlægge en større modeloffensiv. Der går dog to år, før vi ser de første Volvo’er med helt ny svensk-kinesisk teknik. Derfor får de eksisterende modeller nu en større overhaling, der skal holde dem friske et par år endnu.

Bortset fra den næsten nye V40 og den pensionsmodne XC90, der udskiftes næste år, får resten af Volvo-familien et fælles facelift. Særligt fronten får nu det samme udtryk med en mere flad næse, der skal understrege familieligheden. Væk er de lodrette positionslys, der blev introduceret med XC 60. I stedet er alle lygter samlet i ét lygtehus. Herinde finder vi en spændende nyskabelse i form af xenon-lygter, der hele tiden har det lange lys på: I stedet for at blænde op og ned, justeres lyskeglen automatisk, så du hele tiden har maksimalt lys på uden at blænde modkørende.

 

Sikkerheden er også opdateret med bl.a. en forbedret udgave af CitySafe-systemet, der automatisk bremser for forhindringer ved hastigheder op til 50 km/t. En anden nyskabelse er den såkaldte Cross Traffic Alert. Her bruges p-sensoren i bagkofangeren til at advare mod tværgående trafik, når man bakker ud af en snæver p-bås med dårligt udsyn.

”Siden 2000 har Volvo reduceret risikoen for at blive involveret i en ulykke eller komme til skade med 50 procent. Ved hele tiden at forbedre og introducere nye beskyttelsessystemer, er det vores mål at ingen skal komme til skade eller blive dræbt i en ny Volvo, når vi kommer frem til 2020,” forklarer Volvo’s sikkerhedsekspert Thomas Broberg om de konstante opdateringer af sikkerheden.

I lighed med konkurrenterne opgraderer Volvo også den teknik, der styrer al infotainment i bilen. Under navnet Sensus lancerer Volvo en 7-tommers trykfølsom skærm, der kan opgraderes til at fungere som wifi-hotspot for alle smartphones og iPads i bilen, streame musik, browse på internettet (når bilen holder stille), tjekke mails og selvfølgelig vise vej med navigation i 3D. At Volvo er bevidst om sit brand som verdens nordligste bilproducent understreges af, at den trykfølsomme skærm bliver verdens første, der fungerer perfekt selv om chaufføren har handsker på.

Digitiale instrumenter og forbedrede forsæder
Samme chauffør får også en anden skærm at kigge på: Samtlige Volvo’er går nemlig over til at benytte de digitale instrumenter fra V40, der viser speedometeret som et skærmbillede. Dermed bliver der også frit valg mellem tre speedometer-designs; Elegance, Eco og Performance. Endelig har Volvo angiveligt forbedret det, som mange betragter som verdens mest komfortable forsæder. Efter at have haft 100 personer med meget forskellige kropstyper en tur i teststolen, har Volvo konstrueret et nyt sæde, der holder store som små bedre fast i hurtige kurver.

Endelig er samtlige motorer fintunet, så de kører en smule længere på literen. Mest imponerende er, at den store S80 med den lille 1,6 liters diesel med 115 heste nu klarer 24,4 km/l. Sidst i 2013 er der for alvor nyt under motorhjelmen, når Volvo lancerer et helt nyt program af 4-cylindrede benzin- og dieselmotorer, som svenskerne selv har udviklet siden skilsmissen fra Ford. Benzinmotorerne vil yde mellem 140 og 280 hk, mens dieselmotorerne får mellem 120 og 230 hk. Samtidig lancerer Volvo en ny manuel gearkasse og et automatgear med hele otte trin.

De ansigtsløftede Volvo’er forventes at komme til Danmark kort før sommerferien i år. Herunder er startpriserne på de mest solgte modeller:
S60 D2: 424.000 kr.
V60 D2: 439.000 kr.
XC60 D3: 603.000 kr.
V70 D3: 533.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here