Test: Mercedes EQS er summen af dét, en luksus-elbil skal kunne

BILTEST: Flagskibet Mercedes EQS er en stjerne. Spækket med velfungerende teknologi og vægten lagt på komfort og effektivitet.

Hvilken bil?

Sig EQS – S-Klassen på strøm – og man siger samtidig overdådig luksus, komfort og velvære. Overdådigt er også batteriet i Mercedes EQS 450+, der nu er på mægtige 118 kWh, og med strøm til op mod 815 kilometer har rækkeviddeangst aldrig været mindre nærværende.
Bilen koster 1,2 millioner kroner, før man hælder endnu mere luksus-udstyr i den, men takket være afgiftslettelsen på elbiler er det næsten en million mindre end den fossilsdrevne S-Klasse.
EQS kom i 2021, og i forbindelse med den nylige opdatering har Mercedes lyttet til kunderne, som efterspurgte en større visuel lighed med S-Klassen. Blandt andet derfor er stjernen på kølerhjelmen nu en rigtig, opretstående krombelagt stjerne og ikke bare en liggende stjerne i fronthjelmen.
Den største ændring er dog batteriet, der tidligere var på 108 kWh. Knap så stor, men lige så synlig, er den store, tredelte Hyperscreen, der nærmest løber fra fordør til fordør.
Ligesom skærmen er også Mercedes’ nyeste MBUX-system standard.
Testbilen er også ekstraudstyret med en pakke, der indeholder et udvidet førerassistentsystem, der muliggør automatiske overhalinger. Om det virker, vender vi tilbage til.

Vidste du at?

Brugte luksuriøse elbiler er den seneste tid styrtdykket i værdi, og Mercedes EQS er sammen med Porsche Taycan og Audi e-tron GT en af de elbiler, der har tabt mest. 

Så hvis man er et luksus-elskende sparedyr, og hvis man kan ‘nøjes’ med den første EQS 450’ers batteri på 108 kWh, kan man i skrivende stund få en to et halvt år gammel og meget veludstyret EQS, der har kørt 30.000 km, til 750.000 kr.

En brugt EQS 350 med lidt mindre batteri, lidt mindre motor, men stadig over 600 kilometers rækkevidde, kan fås til 600.000 kr.

Hvordan er førerpladsen?

Hightech-cockpittet i EQS er domineret af den enorme Hyperscreen. Den står krystalklart, og nyeste udgave af MBUX-systemet gør, at man på dansk kan bede sin Mercedes-assistent udføre langt det meste. Assistenten har så mange mikrofoner til rådighed, at den kan skelne, hvor kommandoerne kommer fra. Så forsædepassageren kan også få sine ønsker opfyldt, og det samme kan de to passagerer på bagsædet.
Den berøringsfølsomme del af Hyperscreen reagerer forbilledligt hurtigt. Funktionerne er mange, men det kræver tid og ihærdighed at drage nytte af det hele.
For skærme stjæler tid og ikke mindst opmærksomhed. Hvis man med en fingerspids vil skrue op eller ned for temperaturen eller tænde elbagruden, gøres det heldigvis med en enkelt berøring på skærmen, så man ikke skal kæmpe sig ind i en menu.
Kontakterne på rattet til fartpilot, afstandsregulering, lydanlæggets volumen og betjening af telefonen reagerer på berøring og ‘swipe’ som smartphonen. Det kræver tilvænning. Volkswagen benytter også haptisk feedback-knapper på rattet, men kundernes utilfredshed har fået VW til at vende tilbage til de klassiske trykknapper i kommende modeller og ved fremtidige opdateringer. Måske Mercedes skulle overveje det samme.

Hvordan opleves kabinen?

Luksus, komfort og velvære er også i højsædet i den bagerste del af kabinen. Alene den lille pude i de to enkeltsæder oser af overklasse. Hvis ikke man insisterer på selv at køre sin EQS, så er det – særligt med bagsædepakken tilkøbt – faktisk hér, man helst opholder sig.
Den elektriske S-Klasse er i modsætning til den fossile en hatchback med stor bagklap, og bagagerummet er stort og regulært. Det tager 610 liter. En eksklusiv taske til ladekablerne er fastgjort i bagagerummet, for et frunk – bagagerum under frontklappen – findes ikke. Forreste hjelms eneste funktion er at gøre EQS så aerodynamisk som muligt. Af samme grund foregår påfyldning af sprinklervæske gennem en lille klap på venstre forskærm.

Er sikkerheden i orden?

EQS er spækket med velfungerende sikkerhedsudstyr, og den funklede som en stjerne, da den i 2021 blev testet af Euro NCAP. Airbag mellem forsæderne og knæairbag er selvfølger. De aktive sikkerhedssystemer fungerer så myndigt og samtidig blidt, at konkurrenterne bør blive misundelige.
En førerassistent-pakke med automatisk overhaling på motorvej er nu en mulighed, og efter denne testchaufførs lidt tøvende forsøgen-sig-frem, stod det hurtigt klart, at det fungerer overbevisende. Som videoen her tydeligt illustrerer.

Systemet virker mellem 80 og 140 km/t og er bevæbnet med et væld af sensorer, radarer og kameraer. Input bliver behandlet af et lynhurtigt og kompetent datacenter, og menneskelige fejl er elimineret. Føreren skal blot aktivere den adaptive fartpilot og indstille den ønskede afstand, holde hænderne let på rattet og lade systemet klare overhalingerne.
Når man nærmer sig en langsommere kørende trafikant, tjekker systemet, om der er plads, oplyser med et diskret lydsignal og visuel illustration i displayet foran føreren og i head-up-displayet, at “nu overhaler jeg”. Blinklyset aktiverer sig selv, bilen trækker ud, og når man er på plads i den nye vognbane, slukker blinklyset. Når overhalingen er slut, tjekker systemet igen, om der er plads til at trække ind, og det hele gentager sig. Smooth, trygt og sikkert.

Hvordan kører den?

I en Spitzen-Mercedes skal man transporteres komfortabelt. Og det bliver man. EQS har multilink-ophæng og er standardudstyret med luftaffjedring, og ret meget nærmere et flyvende tæppe kommer man næppe. 

Selv på testbilens 20 tommer fælge opsuges enhver ujævnhed med en nærmest nonchalant selvfølgelighed.

Det store batteri på 118 kW bidrager væsentligt til bilens egenvægt på mere end 2,5 ton. Men tyngden opleves betryggende og sikker. Balance og stabilitet er i top, styretøjet er præcist, og en mere behagelig langtursmakker skal man lede længe efter. Elmotoren, der trækker på baghjulene, yder 265 kW (360 hk), og det rigelige moment er på 580 Nm. Selv med 200 km/t på en affolket tysk Autobahn er EQS’en så tyst og stabil, at end ikke fruen opdagede, at speedometret var langt forbi hendes foretrukne maksimumgrænse på 130 km/t.
5,2 meter-Mercedes fylder godt i storbyen. Men den medstyrende bagaksel mindsker venderadiusen, øger manøvredygtigheden og gør bare, at man ikke tænker over storheden. 

Hvordan er motor og opladning?

EQS-filosofien synes at være “jo større, desto bedre”. Det gælder også batteriet. 118 kWh (netto) koster vægt, energi og er dyrt i sjældne mineraler og omkostninger til fremstilling.
Men det er Mercedes’ valg. Resultatet er en rekordlang rækkevidde og dermed et begrænset behov for opladning, når man er på langfart.
Når destinationen er tastet ind i navigationsanlægget, og man har sat de nedre grænser for procent tilbage på batteriet ved ønsket opladning og procent ved slutmålet, skal man sådan set bare følge anvisningerne på skærmen. Bilen sørger for, at batteriet er forberedt til optimal opladning, når man holder ved stikkontakten. Den maksimale ladeeffekt er 200 kW, på vinterdage med 2-5 plusgrader oplevede jeg en stabil effekt på 175 kW fra 15 til næsten 80 procent af batteriets kapacitet. Det slår mig ikke bagover af benovelse, men det er ok.
Det karakteristiske, dråbeformede design sikrer minimal vindmodstand med rekordlave 0,2 Cw, og på tysk motorvej med periodevis temmelig høj hastighed var forbruget 4,5 km/kWh. Det svarer til mere end 500 kilometers rækkevidde.

WLTP-normen oplyser et gennemsnit på 6,1 km/kWh, og testperiodens varierede køremønster gav et snit på 4,9 km/kWh, rundt regnet 570 kilometer. I vintertemperaturer. Det er meget fornemt.

Passer prisen?

Ja, fraprisen på knap 1,2 mio. kr. passer så absolut i forhold til det, en benzin- eller dieselmotoriseret S-Klasse koster. For som tidligere nævnt skal man for en S-Klasse slippe minimum 900.000 kr. mere. Så der bør valget være simpelt. Mængderne af lækkert ekstraudstyr koster kassen, så der skal man selvfølgelig være opmærksom, når der krydses af.
Som også tidligere nævnt: Nyere brugte EQS’er har tabt ganske voldsomt i værdi, så der er mange penge at spare ved at gå en smule på kompromis.

Er der alternativer?

Sammenlignet med de oplagte tre konkurrenter er prisen på EQS 450+ særdeles rimelig. Men forskellen på dagens testbil og konkurrenterne er til at tage at føle på, da de tyske fætre, Porsche Taycan og Audi e-tron GT, og amerikanske Tesla Model S alle er lidt mere sportsligt anlagte.
Taycan 4 Cross Turismo koster fra 1.050.000 kr., dens rækkevidde er 614 km. Audi S e-tron GT koster fra 1.338.000 kr. og har en rækkevidde på lige knap 600 km. Tesla Model S koster fra 1.090.000 kr., og rækkevidden er 634 km.
I stjernekategorien er lillebror EQE nok ikke et alternativ, hvis man først er i EQS-divisionen. Men blot for god ordens skyld: EQE 350+ koster under det halve – fra 556.000 kr. – og rækkevidden er knap 700 km.

Konklusion

For: Komfort, betjening, plads, rækkevidde.
Imod: Kun to års garanti, ekstraudstyr koster kassen.
Hvilkenbil siger: 

EQS er summen af det, som en ultimativ luksus-elbil skal kunne. Komfortabel, ukompliceret og med en ekstrem effektivitet og rækkevidde. Med andre ord: Overskudsagtig i alt, hvad den foretager sig. En bil, du vil elske at køre, en bil, du vil elske at blive kørt i. Hvis du har råd. Hvis ikke, så køb en nyere brugt. Mercedes trænger dog til at komme ind i garanti-kampen. Det ser ikke godt ud, at et premiummærke kun yder to års mekanisk garanti, og derfor falder den femte stjerne.

FAKTA: Mercedes EQS 450+ 

Vejl. pris: 1.190.900 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk/lak/rust): 2/2/30 år
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 10 (inkl. center- og knæairbag) + airbag i bagsædeseler
Længde/bredde/højde: 522/193/151 cm
Akselafstand: 321 cm
Bagagerum + frunk: 610 liter + 0 liter
Køreklar vægt: 2.545 kg 
Anhængervægt: 1.500 kg
Batterikapacitet (netto): 118 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 815 km
Forbrug (WLTP): 6 km/kWh
Forbrug i test: 4,9 km/kWh (minus 1 til plus 8 grader, mest tørt vejr)
Ladeevne: Op til 200 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: 31 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 12,25 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC) 
Effekt/moment: 265 kW (360 hk), 568 Nm, baghjulstræk
0-100 km/t: 6,2 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent, vejskiltegenkendelse, adaptive LED High Performance forlygter, adaptiv undervogn, luftaffjedring, bagakselstyring, parkeringspakke m. 360 graders kamera, servolukning af døre, elektrisk justerbare forsæder m. memory, varme og lændestøtte, elektrisk justerbare bagsæder m. varme, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, elektrisk justerbare sidespejle m. aut. nedblænding, varme og klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, 55 tommer Hyperscreen, MBUX Augmented Navigation, OLED-display v. forsædepassager, digital radio, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon for og bag, nøglefri adgang og betjening, elektrisk betjent bagklap, kunstlæderindtræk, AMG-styling, varmepumpe, metallak, 19 tommer alufælge.

22 kW-lader: 14.861 kr.
Varme i forrude: 8.618 kr.
Anhængertræk: 12.482 kr.
Head-up-display m. augmented reality: 16.494 kr.
Premium Pakke Plus (bl.a. førerassistentpakke m. aut. overhaling, Air Balance-pakke, 3-zonet klimaanlæg, head-up-display, Remote Parking, multikontursæder for, klimasæder for, varme i rat, Burmester Surround System, multifunktions-telefoni, panorama-el-skydetag): 186.048 kr.
AMG-pakke (bl.a. 20 tommer alufælge, sportsforsæder, diverse AMG-styling, mørktonede ruder bag): 60.034 kr.
Executive bagsædepakke Plus (bl.a. elektrisk justerbare komfortsæder m. massage, køling samt varme også v. skulder og nakke, 2 x MBUX bagsæde-tablet, MBUX interiør-assistent, seleairbag): 115.000 kr.
Keyless Go Komfortpakke (elektrisk åbning og lukning af døre): 37.894 kr.
Manufaktur-metallak: 18.576-87.674 kr.
20 tommer alufælge: 16.346-19.318 kr.
21 tommer alufælge: 26.006-35.664 kr.
22 tommer alufælge: 44.581 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here