Facelift gør Xpeng G6 endnu hurtigere i lynladeren

Senere i år får Xpeng G6 et facelift, der gør det muligt at lynlade 10-80 pct. på blot 12 min. Produktion i Østrig kan betyde lavere priser.

Xpeng er på vej med en opgradering af Tesla Model Y konkurrenten – nogle vil mene kopien – G6, der virkelig forbedrer specifikationerne.

Allerede nu fremgår det af Xpengs kinesiske hjemmeside, at den i forvejen hurtige lynladning bliver endnu hurtigere. Blot 12 minutter tager det at lade 10-80 pct. mod 20 minutter i den nuværende G6. Det er imponerende for en bil i Xpengs G6s prisklasse – selv de hurtigste elbiler fra Audi og Porsche kan ikke følge med her.

Kineserne opgiver ikke en max-effekt, men oplyser, at den forbedrede G6 har såkaldt 5C-ladning. Det betyder, at max-effekten er fem gange større end batterikapaciteten. Hvis G6 fortsætter med et batteri på godt 87 kWh-netto, kan det altså oversættes til en peak-effekt på 435 kW. Det fortæller også, at du skal tilslutte G6 til en særdeles kraftig lynlader, hvis du skal opnå den lave opladningstid.

Forbedret på 80 punkter

Xpeng har forbedret G6 på 80 andre punkter. Blandt andet er den centrale skærm blevet større, forsæderne mere komfortable, og nye kofangere skal reducere luftmodstanden. Visuelt kendes den faceliftede G6 på, at de smalle LED-kørelys nu fortsætter i et bånd tværs over fronten. I øvrigt præcis som på den nye udgave af forbilledet Tesla Model Y.

Bedre kameraer skal forbedre G6s evne til at se – og dermed sikkerheden. Køreegenskaberne, som vi ikke var imponerede over i vores test tidligere i år, skal også få et løft med nye støddæmpere.

Herhjemme ser vi den opgraderede Xpeng G6 i fjerde kvartal. Hjemme i Kina bliver den forbedrede udgave 10 pct. billigere.

Om det også bliver tilfældet i Danmark, ved vi endnu ikke. Xpeng er blandt de kinesiske bilmærker, der er relativt hårdt ramt af en forøget EU-told på den dyre side af 30 pct.

Produktion i Østrig

Men også her er der spændende nyt. Ifølge det østrigske medie Kleine Zeitung begynder Xpeng allerede til sommer at samle biler hos Magna-Steyr i den østrigske by Graz. Det var her, at danske Henrik Fisker fik fremstillet sin elbil Fisker Ocean, inden firmaet gik konkurs.

Selv om der bliver tale om en såkaldt Semi Knocked Down-produktion, hvor Xpeng sender delvist samlede biler til Magna, som så laves færdige i Østrig, ligner det et perfekt match. Magna har brug for nye kunder efter at Fisker og et par andre mærker har trukket sig, og Xpeng kan undgå den høje EU-told ved at samle biler i Østrig. Ved at samle biler hos Magna springer Xpeng en årelang proces med at bygge egen fabrik over.

Billigere konkurrenter

Præcist hvad det kommer til at betyde for priserne på Xpeng G6 ved vi næppe meget før lanceringen af den faceliftede G6. Men konkurrencen er ekstremt hård på det danske marked, hvor der løbende har været prisfald på konkurrenterne. Allerede i vores test i januar konstaterede vi, at Xpeng G6 begynder at se lidt dyr ud.

Efterfølgende har Xpeng kørt kampagne på lagermodeller, hvor man kan spare op til 40.000 kr. på G6.

Hvis produktionen flytter til Østrig, får kineserne alt andet lige mulighed for ikke blot at skærpe specifikationerne, men også priserne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here