BILTEST: 240.000 kr. for en komplet udstyret Omoda 5 EV lyder tillokkende. Men der er sten i skoen, så er prisen i sidste ende så fristende?
Hvilken bil?
Statsejede Chery, der blev grundlagt i 1997, er i dag Kinas femtestørste bilproducent, og nu er Danmark et af de lande, hvor giganten vil forsøge at sælge sit Omoda-mærke. Dagens testbil, Omoda 5 EV, blev i 2022 lanceret i Kina med benzin- og hybrid-drivlinjer under navnet Chery Omoda 5. I december samme år blev den fulgt af en elektrisk udgave, og i begyndelsen af 2025 blev den opdateret og europæiseret.
Cherys Omoda-partner i Danmark er Nic. Christiansen Gruppen, der ud over Hyundai, Ford, Jaguar og Land Rover også importerer kinesiske BYD.
Omoda 5 EV er i runde tal på størrelse med og dermed også en konkurrent til netop BYD Atto 3 og Hyundai Kona. Andre konkurrenter er ligeledes statsejede MG S5 EV, sydkoreanske Kia EV3 og europæerne Skoda Elroq og Renault Scenic E-Tech.
Omoda 5 EV udmærker sig ved en solid garanti på syv år eller maksimum 150.000 kilometer. Den er proppet med udstyr, kvalitetsindtryk og samlekvalitet synes solid, og så er prisen på 240.000 kroner interessant. Den findes kun i én udgave – batteriet er på 61 kWh og rækkevidden 402 km. Omodaens på papiret ømmeste punkt er den maksimale ladeeffekt på 80 kW. Skal man lade på farten, må man derfor leve med, at det tager 45 minutter i en lynlader at tanke fra 10 til 80 procent.
Vidste du at?
BYD havde bilinteresserede nok hørt om, da mærket kom til Danmark i 2022 – nej, længere siden er det faktisk ikke. Men vi tør her på Hvilkenbil godt påstå, at kendskabet til Omoda var tættere på nul, da vi i januar i år skrev om Omodas planer for Danmark.
Chery-koncernen er et mangearmet foretagende, der hjemme i Kina tæller utallige mærker. Omoda er ét af de mærker, der eksporteres sammen med Jaecoo, som Nic. Christiansen Gruppen også importerer til Danmark. Exlantix kommer også fra Chery, og her samarbejder kineserne med Wismo Group, tidligere K.W. Bruun, der er mest kendt for import af fransk-italiensk-amerikanske Stellantis’ mærker – Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep og knap et par håndfulde flere.
At kineserne kommer, understreges af de mange, der er myldret over grænsen de seneste tre år. I 2022, før BYD, var der kun fire kinesiske mærker i Danmark – Polestar, MG, Aiways og Maxus. I dag er der omkring 20.
Zhang Guibing, chef for Chery International har til flere medier understreget sit mål:
Om et par år vil vi være dér i Europa, hvor Hyundai og Kia er i dag.
Hvordan er førerpladsen?
Førstehåndsindtrykket af kabinen i Omoda 5 EV er nydeligt. Den hårde plast ser tilforladelig ud, samlekvaliteten er solid, rat, sæder og dørsider er beklædt af et læderlignende materiale, og instrumentbordet prydes af en stor sammenhængende skærm på næsten 25 tommer opdelt i to.
Listen over standardudstyr er lang – se fakta nederst i artiklen. Og på dét parameter er den bedre udstyret fra bunden end sammenlignelige konkurrenter.
Funktionelle svipsere er der dog nogle stykker af. Indstillingen af sæderne er elektrisk, hvilket bestemt er fint, men sædehynden er for kort, og hældningen kan ikke vinkles, så den passer til min ergonomi. Rattets position er samtidig meget høj, hvis jeg skal kunne se førerdisplayet, og resultatet er en lettere akavet siddestilling.
Hvis rattet dækker for noget af skærmen, kan man forlade sig på det standardmonterede head-up-display.
De to skærme reagerer fint, omend tal, symboler og bogstaver i nogle tilfælde er for små. Menuerne kunne godt være mere logiske, og særligt indstillingen af eksempelvis de aktive assistenter, der skal justeres ved hver start, er lidt af en prøvelse.
Knapperne på rattet til bl.a. lyd og fartpilot ligner swipe- og haptisk feedback-typen, men kan heldigvis trykkes på, så man fornemmer klik, der formidler bekræftelsen “ordren udført”. I midterkonsollen sidder bl.a. en trykknap til elbagruden og til venstre for rattet andre trykknapper til lys, åbning af bagklap og ladedæksel – tak for det, Omoda.
En kvindelig assistent, der ind imellem taler et formfuldendt engelsk, andre gange har en komisk udtale, kan hidkaldes, men hun er et bekendtskab, der kræver tilvænning, hvis man skal drage fordel af hendes hjælpsomhed.
Hvordan opleves kabinen?
Omoda EV 5-taglinjen skråner, og da soltag samtidig er standard, bliver høje personer udfordret på bagsædet. Der er dog fin plads til benene, men bunden er lidt for høj til, at langbenede sidder bekvemt på længere ture.
Ved synet af ordet “Sony” på højttalererne skruede jeg forventningerne op til en mindre koncertsal af vellyd, men blev skuffet. De otte højttalere synes at være taget fra Sonys nederste hylder.
Bagagerummets bund flugter med toppen af kofangeren, og med hattehylde monteret er pladsen til toppen af bagsædets ryglæn klart i underkanten. Ryglænene kan dog lægges ned. Et frunk findes ikke, så da der dårligt er plads til ladekabler under bagagerummets gulv, bliver man i visse situationer nok ret irriteret over de løse ladekabler.
Er sikkerheden i orden?
Chery Omoda 5 scorede i 2022 fuld plade, da Euro NCAP testede den. I november 2024 blev Omoda 5 EV uden en virkelig test, men ved computersimulering, valideret af Euro NCAP til samme fem stjerner. Stadig efter 2022-målestokken.
Omoda har i øvrigt fundet anledning til at klistre et skilt på den ene af testbilens fordøre med de fem Euro NCAP-stjerner. Det er nok at tage munden lidt for fuld og har her i 2025 mere karakter af pral.
Bilen har et arsenal af aktive sikkerhedssystemer, som helt sikkert løser deres opgaver som foreskrevet i NCAP-testen. Og det er jo dét, de skal. Men som betryggende og blide “jeg har din ryg”-samarbejdspartnere i det daglige, rammer Omoda 5 uden for skiven.
Den aktive vognbaneassistent tager sin rolle som linjevogter alt for alvorligt – du mærker evig modstand i rattet, korrektioner foretages i ubehagelige ryk, og du sidder hele tiden med følelsen af, at det ikke er dig, men en lille kinesisk robot, der kører bilen.
Vognbaneassistentens advarsler følges nogle gange af et “bong”, advarslen om, at nu synes bilen, at du er for tæt på den forankørende, resulterer i endnu et “bong”, og begge ledsages af en tekst i førerdisplayet, der kræver, at du læner sig lidt frem og kniber øjnene sammen for at kunne læse de små bogstaver. Og inden man har læst irettesættelsen, følger endnu et “bong” fra overformynderiet, fordi man i for lang tid har haft øjnene væk fra vejen.
Man bliver så træt og ender med at slå det hele fra. Hvilket jo ikke er meningen. Men det gør du troligt ved hver start, også selvom det kræver utallige tryk på infoskærmen.
Hvordan kører den?
Det spørgsmål skulle i Omoda 5 EV-tilfældet nok suppleres af tilføjelsen “som om det betyder noget”. For der er ikke lagt mange følelser i at gøre bilen spændende at køre i.
Som tidligere nævnt var Omoda 5 EV i forbindelse med opdateringen ganske vist en tur igennem Cherys europæiske udviklingscenter for at tilføje nogle af de egenskaber, som vi sætter pris på her i Europa, men som ikke betyder en døjt for kineserne.
Europæiseringen af bilen skulle have justeret undervognen til at opsuge ujævnheder, og det gør den godt. På motor- og landevej er den retningsstabil og afslappende – hvis man altså har husket at frakoble assistenterne – men noget af glæden ved den relativt høje komfort smutter, da en meget hørbar rulle- og vindstøj særligt fra bilens bagende trænger sig på. Om det primært skyldes bilens 18 tommer Kumho-dæk, skal jeg ikke kunne sige. Men påfaldende og påtrængende er det.
Styretøjet synes ikke at have været en del af europæiseringen. Det er ikke upræcist, slet ikke, men det er, som tilfældet ofte er med kinesiske biler, helt uden feedback fra underlaget.
Hvordan er motor og opladning?
Motoren yder 150 kW (204 hestekræfter), og det er rigeligt. Da bilen samtidig lever bedst med at blive fremført på komfortabel vis, så undlad at træde for hårdt på speederen på løst eller vådt underlag. Elmotoren trækker på forhjulene, og dækkene mister hurtigt grebet.
Batteriet har Chery købt hos BYD, og ladeeffekten er som i BYD Atto 3 temmelig sløj. Den højeste opnåelige effekt er 80 kW, som den hurtigt nåede op på. Da batteriet var ladet til 70 pct., faldt effekten til under 60 kW og fra 80 pct. til under 20. Ladning fra 10 til 80 pct. skal man afsætte minimum 45 minutter til, og det gør Omoda 5 EV til en bil, man kun sjældent ønsker at køre på tværs af Danmark i.
Den opgivne rækkevidde er 402 km, forbruget cirka 5,9 km/kWh. På en 15-16 grader varm dag med 200 kilometers motorvejskørsel med 110 km/t og yderligere 100 kilometer ligeligt fordelt mellem by og landevej fik jeg klemt 4,9 km/kWh ud af den. Det svarer til en rækkevidde på godt 290 km.
Passer prisen?
De 240.000 kr. med alt det udstyr er umiddelbart en tillokkende pris.
En overvejelse omkring selve statsejede kinesiske Chery, der også er stor-eksportør af biler til Rusland og dermed indirekte er med til at finansiere Vladimir Putins krig mod Ukraine og hans øvrige aggressioner, kan være værd at gøre sig. For hvad nu, hvis Vesten og Kina for alvor rager uklar? Slukker præsident Xi Jinping så for softwaren i alle kinesiske biler uden for Kina? Eller er det en for fantasifuld og konspiratorisk tankegang?
Og så er der dét med Omodas lidenhed i Danmark og de mange kinesiske mærkers fremtid. Mange analytikere vurderer, at langt fra alle er her om fem år, og hvad gør man så med reservedele, reparationer, brugtvognsværdi og så videre? Bag Omoda står en stor dansk importør, men er det nogen garanti?
Vi lever i modsætning til kineserne heldigvis i en demokratisk retsstat, så de overvejelser og beslutninger afgør den enkelte forbruger med sig selv og sin pengepung.
Er der alternativer?
Fra Kina er BYD Atto 3 og MG S5 EV oplagte konkurrenter til Omoda 5 EV. Atto 3 koster i Luxury-udgaven med alt i udstyr 280.000 kr., altså 40.000 mere end Omodaen. Rækkevidden er cirka den samme, og garantien er på fem år.
MG’en er en mere hård nyser, da den er større, har længere rækkevidde og er Euro NCAP-testet til fem stjerner efter 2025-kravene. Hvilket gør den mere sikker end Omodaen. Den dyreste MG S5 EV koster 270.000 kr., og MG yder samme garanti som Omoda.
Den topudstyrede Hyundai Kona med lille batteri og en rækkevidde på 377 km koster 275.000 kr. Garantien er på fem år. Også fra Sydkorea har vi Kia EV3, Årets Bil i Danmark og i Verden 2025. Den er et moderne og særdeles kompetent alternativ, og med nogenlunde sammenligneligt udstyr og lidt længere rækkevidde er prisen 280.000 kr. Kia yder samme garanti som Omoda.
En af de nye dansker-favoritter, Skoda Elroq, koster med 60 kWh-batteri 265.000 kr. Renault Scenic E-Tech med 420 kilometers rækkevidde koster inkl. udstyrspakker, så den kommer på niveau med Omoda 5 lige under 270.000 kr. Begge yder fem års garanti.
Fælles for Kia EV3 og de europæiske konkurrenter er, at de ganske vist er lidt dyrere end Omoda 5 EV, men de er samtidig mere moderne biler med mere velfungerende aktive sikkerhedssystemer.
Konklusion
For: Udstyr, komfort.
Imod: Ladeeffekt, sikkerhedssystemer, nichemærke.
Hvilkenbil siger:
Selv hvis man ser bort fra eventuelle politiske overvejelser, så overtrumfer de 240.000 kr. for den nye kineser i klassen, når alt kommer til alt, ikke konkurrenterne. Slet ikke.
FAKTA: Omoda 5 EV
Vejl. pris: 239.900 kr.
Privatleasing: 3.095 kr./måned, 14.995 kr. i førstegangsydelse, 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk): 7 år/150.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (lak/rust): 3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 7 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 442/183/159 cm
Akselafstand: 263 cm
Bagagerum + frunk: 292/1.075 liter + 0 liter
Køreklar vægt: 1.710 kg
Anhængervægt: 750 kg
Batterikapacitet (netto): 61 kWh
Rækkevidde (WLTP): 402 km
Forbrug (WLTP): 5,9 km/kWh (16,9 kWh/100 km)
Forbrug i test: 4,9 km/kWh (20,4 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 80 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: Ca. 45 minutter (10-80 pct. ved lyn-/hurtiglader), ca. 6 timer og 35 minutter (10-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 150 kW (204 hk), 340 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 7,6 sek
Topfart: 172 km/t
Særligt standardudstyr: Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, blindvinkelassistent, advarsel om trafik v. åbning af døre, kollisionsadvarsel for og bag, aut. nedbremsning for krydsende trafik bag, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, head-up-display, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og foldefunktion, varme i forrude, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, varme i forsæder og rat, elektrisk indstilling af fører- (6-vejs) og passagersæde (4-vejs), 25 tommer to-delt display, Sony lydanlæg m. 8 højttalere, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, stemmeassistent, navigation, nøglefri adgang, el-betjent soltag, el-betjent bagklap, varmepumpe, 18 tommer alufælge.
Metallak/to-farvet lakering: 5.000-7.500 kr.
Anhængertræk: 12.995 kr.