51,5 pct. af alle solgte biler i 2024 var elbiler. Tesla gik tilbage, men var det bedst sælgende mærke. Fremgang til VW, Skoda og Audi.
Nu fremgår det sort på hvidt: Danskerne købte i 2024 flere elbiler end benzin- og dieselbiler. Vi købte 173.047 nye biler i 2024, og 89.120 af dem – altså 51,5 procent – var elbiler. Det dokumenterer de netop offentliggjorte salgstal.
I 2023 udgjorde elbilerne 36 pct. af det totale salg; året før var under hver femte nye bil en elbil.
Elbilernes sejrsgang har vi her på Hvilkenbil varmet op til flere gange i løbet af 2024. Slutspurten blev sat ind i december, da 61,5 pct. af alle solgte 17.469 biler var elektriske.
Tesla slog alle rekorder i 2023, da Model Y (foto øverst), ikke kun i Danmark, men også på verdensplan, var den suverænt bedst sælgende bil. Næsten 18.000 danskere købte en Tesla Model Y i 2023 – det globale salg var 1.223.000 – men i 2024 gik det knap så godt i Danmark: Her endte salgstallet på 10.471 (se tabel nederst i artiklen). Det globale 2024-tal er endnu ikke tilgængeligt.
Til gengæld øgede Tesla Model 3 sit salgstal fra 4.207 i 2023 til 5.527 i 2024.
Fremgang i Volkswagen-butikken
Volkswagen-koncernen kunne generelt notere stor fremgang. På 2024’s Top 10-liste optræder fire elbiler fra koncernen. Tjekkiske Skoda Enyaq blev nummer to på listen med 5.654 solgte, kun en hårsbredde foran de tyske slægtninge VW ID.4 og Audi Q4 e-tron. De blev henholdsvis nummer tre og fem med 5.652 og 5.307 solgte. Dermed købte danskerne i alt 16.613 af Volkswagens trillinger.
I 2021 var Skoda Enyaq klart lillebror i det selskab, men hvert år siden har den solgt bedre end de to andre, som det fremgår af tabellen nederst i artiklen.
Den kraftige opgradering af VW ID.3 tog køberne godt imod, og den gik stærkt frem fra 1.149 solgte i 2023 til 2.930 i 2024.
Flere elbiler i vente
Branchen forventer, at elbilernes andel vil fortsætte sin fremmarch i år. Mobility Denmark regner med, at når vi om et år ser tilbage, vil salget af elbiler udgøre mellem 70 og 75 pct. af det totale 2025-bilsalg.
Ved årsskiftet 2023/2024 var der cirka 200.000 elbiler på danske nummerplader. I juni 2024 var tallet steget til en kvart million, og her ved årsskiftet nærmer antallet af elbiler sig 350.000. Fortsætter den udvikling, forudser Mobility Denmarks administrerende direktør, Mads Rørvig, at der i 2030 vil være cirka 1,6 millioner elbiler i Danmark. Folketinget har hidtil estimeret, at tallet i 2030 vil være en million.
Støtte er vejen frem
At danskerne elsker elbiler er godt hjulpet på vej af støtte fra staten i form af afgiftsfritagelse. Derfor opfordrer Mobility Denmark til, at politikerne i begyndelsen af i år justerer på den afgiftsstigning, der er planlagt til at træde i kraft 1. januar 2026.
I Norge, der er et foregangsland for alle elskere af elbiler, udgør elbiler over 90 pct. af nybilsalget. Hvilket stort set kan tilskrives forskellige former for statslig støtte. I Tyskland, hvor en solid statsstøtte faldt bort i december 2023, faldt andelen af solgte elbiler gennem hele 2024 betragteligt.
Så meget tyder på, at hvis udbredelsen af elbiler skal fortsætte, så skal staten hjælpe til.
“Vi har set flere eksempler på, at afgiftslempelser på elbiler er vejen frem mod en grønnere bilpark, og vi har tilsvarende også set, at det har konsekvenser for elbilsalget, når incitamenterne fjernes. Vi har stor tiltro til, at der er opbakning til at støtte udviklingen yderligere,” udtaler Mobility Denmark-direktør Mads Rørvig blandt andet i en pressemeddelelse.
Samtidig er der brug for, at flere billigere elbiler bliver tilgængelige, så flere danskere får råd til at anskaffe sig et elektrisk køretøj. Hvilket skulle ske i løbet af i år, som det fremgår af Hvilkenbils oversigt over elbiler på vej i 2025.
Flere ladestandere hjælper også
Skal elbilernes popularitet fortsat øges, kræver det også, at udbygningen af ladestandere fortsætter. Ved seneste opgørelse af offentlige ladestandere i november 2024 viste tallet knap 29.000. Det er 12.000 flere end et år tidligere.
3.900 af de offentlige ladepunkter er lynladere (+ 100 kW), som er nødvendige, hvis elbilister uden problemer skal kunne køre på kryds og tværs af landet. Hvis antallet af elbiler fortsætter med at stige som det seneste år, er det nødvendigt, at også antallet af offentlige ladepunkter, inklusive lynladestandere, stiger.
Bilsalgets Top 10
Model | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
Tesla Model Y | 10.471 | 17.955 | 2.313 | 1.524 |
Skoda Enyaq | 5.654 | 3.069 | 2.430 | 943 |
VW ID.4 | 5.652 | 2.542 | 2.322 | 2.669 |
Tesla Model 3 | 5.527 | 4.207 | 631 | 1.899 |
Audi Q4 e-tron | 5.307 | 2.349 | 1.780 | 1.518 |
Peugeot 208 | 3.036 | 6.035 | 3.918 | 4.087 |
VW T-Roc | 2.987 | 2.313 | 2.760 | 2.403 |
VW ID.3 | 2.930 | 1.149 | 626 | 1.731 |
BMW 3-serie | 2.855 | 1.101 | 1.608 | 3.480 |
Nissan Qashqai | 2.762 | 2.614 | 2.181 | 3.012 |
Kilde: bilstatistik.dk |
Af redaktionen