BMWs mindste får et facelift

bmw 1-serie facelift

BMW 1-serie får et facelift. Modellen får to benzinmotorer med mildhybrid-teknik og afgiver det lille i til BMWs elbiler.

Fem år efter at BMW lancerede den nuværende 1-serie med det – for BMW-fans – lidt chokerende skifte fra bag- til forhjulstræk, får ’baby’-BMW’en et facelift.

BMW selv taler godt nok om den ”helt nye BMW 1-serie i fjerde modelgeneration”. Modellen fortsætter dog på samme platform, så reelt er der tale om et klassisk midtvejs-facelift med mindre justeringer af design og teknik.

Bagfra er den største nyhed, at baglygterne skifter fra vandret til lodret grafik.
To benzinere, ingen el

De største nyheder findes på mange måder i de ting, der ikke ændres på eller fjernes fra 1-serien. Det gælder motorprogrammet, der reduceres til to benzinmotorer med 48-volts hybridteknik. 120 med tre cylindre, 170 hk og syv-trins automatgear med dobbeltkobling og den skrappe M135 xDrive med træk på alle fire, adaptiv M-undervogn, hele 300 hk og samme automatgear som 120.

Altså ingen ’rigtige’ hybrider med lademulighed i den opgraderede 1-serie. Og heller ikke en elbil-udgave, som vi ellers kender det fra X3, 4- og 5-serien.

1-serien får BMWs kurvede kæmpedisplay, og der er skruet op for brugen af genbrugsmaterialer.
’i’ for elbiler

Inkarnerede BMW-fans har allerede her bidt mærke i, at der mangler et lille ’i’ bag modelbetegnelserne. Og det skal de vænne sig til, for det forsvinder fremover på alle mærkets fossilbiler: BMW reserverer fremover det ellers BMW-ikoniske ’i’ for ’petrol injection’ (benzinindsprøjtning) til mærkets elbiler.

Designet ligner grundlæggende også sig selv. For og baglygter skifter dog fra en vandret til en lodret grafik i f.eks. kørelyset. Og så justerer BMWs designere nok engang på den kendte nyreformede kølergrill. Mens den nuværende 1-serie lancerede en nyregrill i ’over-size’, der siden blev endnu større på efterfølgende BMW-modeller, slår designerne nu bak på den opdaterede 1-serie. Her er grillen langt mere flad og mindre iøjnespringende, men dog fortsat større end på ældre BMW-modeller.

Det lille ‘i’ forsvinder – til gengæld præges modelbetegnelsen 1 i bagerste ruderamme.

En anden markant designdetalje er, at modelbetegnelsen 1 nu er præget ind i rammen til den bagerste siderude med det berømte Hofmeister-knæk. Den nye 1-serie bliver også den første BMW nogensinde, der kan fås med tag i kontrastfarven sort højglans.

I Danmark i oktober

Teknisk er BMW 1-serie især opgraderet på assistentsystemerne. Driving Assistant med kollisionsadvarsel for fodgængere og cyklister, skiltegenkendelse, advarsel ved vognbaneskift og udkørselsadvarsel samt parkeringsassistent er nu standard.

Det gælder også cloud-baseret navigation og Apple Carplay, mens head-up display er ekstraudstyr.

Herhjemme ser vi den opdaterede 1-serie hos de danske BMW-forhandlere i oktober. Importøren forventer at have priser klar midt på sommeren.

Med fokus på to motorstærke udgaver, vil de formentlig begynde på den dyre side af 350.000 kr. Mens 1-serien tidligere var en sællert for BMW, er den i nogen grad blevet overhalet af BMWs elbiler og crossoveren X1. Sidste år blev der solgt 789 1-serie i Danmark.

Du kan læse vores test af den nuværende BMW 1-serie her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here