VW dropper topmodellen og salgsfloppet Phaeton. Luksusfabrik i Dresden kommer til at stå tom, inden en elektrisk afløser er klar i 2019.
VW siger det ikke direkte, men alt tyder på, at mærkets flagskib, limousinen Phaeton, bliver det første offer for ‘dieselgate’.
Ifølge branchebladet Automotive News er det slut med produktionen af VW’s svar på Mercedes S-klasse og BMW 7-serie til marts – og det giver god mening. Phaeton var VW’s nu detroniserede bestyrelsesformand Ferdinand Piëchs prestigeprojekt, men har på intet tidspunkt siden introduktionen i 2002 været i nærheden af at indfri sine salgsmål. Tværtimod har VW for længst stoppet salget af Phaeton i USA, og på det seneste har produktionen været nede på cirka otte biler om dagen.
Økonomisk har Phaeton altid været en belastning for VW. Brancheanalytikere anslår, at VW har tabt, hvad der svarer til 200.000 danske kroner, hver gang en Phaeton er trillet af samlebåndet i Dresden. Her, i en avanceret og kostbar fabrik af glas, med træparketgulve og 300 samlebåndsarbejdere iført laboratoriehvide dragter og stofhandsker, har Piëch forsøgt at udleve sin drøm om at overgå Mercedes og BMW på deres egen hjemmebane; den ultimative luksusbil.
Så sent som i januar – altså blot få måneder før ‘dieselgate’ – fastholdt VW, at man ville lave en direkte afløser for den på det tidspunkt 13 år gamle Phaeton.
Nu sættes drømmen – nogle vil kalde det mareridtet – på standby: Når produktionen stopper til marts, reduceres glasfabrikken til showroom og udleveringssted. På et tidspunkt er det dog meningen, at fabrikken skal bygges om, så den kan producere afløseren for Phaeton – en eldrevet limousine, der kan tage kampen op med den anderledes succesrige Tesla Model S.
VW’s ‘Tesla-töter’ bliver dog tidligst klar i 2019, og frem til da må mange af de 500 ansatte pendle de 120 km til Golf-fabrikken i Zwickau, hvis de vil beholde deres job.
VW har tidligere erklæret, at man vil finde oplagte steder at spare for at skaffe penge til de milliard-udgifter som ‘dieselgate’ kommer til at koste koncernen. Phaeton-produktionen er utvivlsomt det mest oplagte sted at begynde.
Læs også: VW satser på el- og hybridbiler