Ford Focus i skovmandsskjorte

Focus Active
BILTEST: Som Active hopper Ford Focus i en skovmandsskjorte for at blive til en semi-crossover. Spørgsmålet er, om SUV-look gør Årets Bil bedre?
Hvilken bil:

Som så mange andre mærker har Ford set et salgspotentiale i med få midler at trylle en model om til en semi-crossover. Men gå nu ikke i begejstrings-selvsving på forhånd – dybest set har Focus Active blot fået indlæg i skoene.

Focus Active benytter samme motorer og fastholder forhjulstrækket men øger frihøjden med godt tre centimeter. På en knap kan man vælge et par køreprogrammer – Trail Mode og Slippery Mode, der tilpasser bilen til mere udfordrende overflader end asfalt og perlegrus.
Derudover har man tilsat elementer, der bidrager til det rustikke ydre med plastikskærmkanter, sorte tagrælinger, visuelle ændringer ved kofangere og kølergitter samt lidt udstyrsfinesser i kabinen. Hvilkenbil tester her den 150 hestes Active med manuel gearkasse til 254.000 kr. I forhold til den normale Titanium-Focus er merprisen for Active cirka 8.000 kr., og udover de førnævnte ændringer er Active-fælgene 17 tommer i stedet for Titaniums 16 tommer.

Vidste du at?

Andre mærker har i årevis haft modeller i skovmandsskjorte – blandt andet Audi Allroad, Volvo Cross Country, Volkswagen Passat Alltrack og sågar Polo Cross. Ford indledte med Fiesta Active, og nu altså Focus Active.
Focus Active-bagakslen er i modsætning til de øvriges af multilink-typen. Altså mere avanceret end den normale halvstive compound-aksel.

Hvordan er førerpladsen?

God og med rige muligheder for at indrette sig optimalt. Rat og sæde kan justeres, så man uanset kropsbygning – lange ben, korte arme eller det modsatte – kan justere til perfektion. Selv om der kun er tale om tre centimeter, er det tydeligt, at man sidder højere end i de almindelige udgaver af Focus.
Kontakter, stilke og greb sidder logisk og fungerer med fin præcision. Instrumenterne er tydelige, skriften er hvid, belysningen er klar, og væk er den gamle Focus’ blå, gnidrede tal og bogstaver. I midterkonsollen en otte tommers berøringsfølsom skærm og derunder dreje- og trykknapper til de mest basale og mest benyttede funktioner som elbagrude, klimaanlæg og sædevarme. Tak for det.

Hvordan opleves kabinen?

Ford har været i gang med den effektive “udhuler-ske” og er nået helt ud i hjørnerne, så på den front er der virkelig sket noget. Vi er ikke på Skoda Octavia-niveau, men Focus overgår de fleste på bagsædet, hvilket blandt andet skyldes, at akselafstanden er vokset med fem centimeter. Bagagerummet sluger 375 liter, bruger man 23.000 kr. på stationcaren, får man noget mere – 608 liter. 

Er sikkerheden i orden?

Såmænd. I Euro NCAP-testen scorede Focus de maksimale fem stjerner, blandt det aktive sikkerhedsudstyr er automatisk nødbremse, der også genkender fodgængere, og vognbaneassistent. Man skal dog købe en såkaldt teknologipakke til 6.500 kr. for at få adaptiv fartpilot.
Et system, der holder øje med krydsende trafik, når man er på vej ud fra en uoverskuelig indkørsel eller sidevej og aktivt bremser ned, kan fås for knap 6.700 kr. Vil man have mere klarsyn efter mørkets frembrud med fuld-LED-forlygter, er man tvunget til at købe en pakke inklusive 18 tommer alufælge og mørktonede ruder bag til knap 17.000 kr. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Stort set som en Focus – og dog. Om det er kombinationen af de ekstra centimeter i højden og den lidt mere avancerede bagaksel, ved jeg ikke, men som fører oplevede jeg et knap så dynamisk og direkte styretøj, som Focus ellers er kendt for. Køreegenskaberne vil langt de fleste dog opleve som fine, retningsstabiliteten er god, og den er en fornøjelse at køre langtur i. Men så skarp som en normal-Focus er den ikke.
Ford har fået ros for at have arbejdet med støjdæmpningen. Den oplevelse havde vi dog ikke ubetinget i Active-udgaven. Familiemedlemmer i bagsædet fornemmede i hvert fald ved motorvejskørsel generende støj fra hjul og skærmkasser, hvilket besværliggjorde længerevarende samtaler med dem i forsæderne.

Hvordan er motoren?

Ford har igen og igen fået fortjente roser for deres 3-cylindrede enliters Ecoboost-motor. Min påstand er, at den 1,5 liters med tre cylindre er endnu bedre.

Noget af det fine er, at man virkelig skal spidse ører, første gang der trykkes på startknappen. Er det fire eller tre cylindre, der snurrer derude? Først ved kraftig acceleration, og når man presser mange omdrejninger ud af motoren, står det klart, at der er tre cylindre under hjelmen. Den 3-cylindrede motor kan også kunsten at koble en cylinder fra, når den kører uden belastning – ligeud eller ned ad bakke med blid speederfod. Frakoblingen af den ene cylinder sker umærkeligt, og fidusen er selvfølgelig, at det skulle spare brændstof. Ford lover 16,1 km/l. Vi nåede 14,4 km/l i testugen med en del motorvejskørsel – det er godkendt.

Passer prisen?

Prisen er stærk. Lige over 253.000 kr. for en 5-dørs Focus Active med pæne mængder udstyr og en bomstærk 150 hestes motor kan man ikke klage over.  Direkte konkurrenter er det dog svært at pege på, da Ford står alene udi dette semi-crossover-forsøg. Hvis man sammenligner priser på den konventionelle Focus og de konventionelle konkurrenter, er 255.000 kr. for en 182 hestes Focus ST-Line tæt på at være et knaldtilbud.
Det standardmonterede udstyr i Active er fint – hvis man lige ser bort fra fraværet af den intelligente fartpilot – og muligheden for at købe mere til for nogenlunde rimelige penge er god. Imidlertid må man formode, at en del kunder ville sætte pris på at kunne tilkøbe ekstraudstyret enkeltvist og ikke i pakker – hvorfor er man, hvis man eksempelvis vil have fuld-LED-forlygter, tvunget til at købe mørktonede baggruder og 18 tommer fælge med?

Er der alternativer?

Egentlig ikke. I hvert fald ikke direkte. Fords crossover-forsøg står de ret alene med, hvorimod man – ved at kigge på den konventionelle Focus – naturligvis kan pege på nærmest oceaner af direkte konkurrenter.

Konklusion: 

For: Motor, plads og pris.
Imod: Kun to års garanti, støj fra baghjul, et lettere syntetisk styretøj.
Hvilkenbil siger:

Man er jo ikke skovhugger, bare fordi man ifører sig en skovmandsskjorte. Hvilkenbil vil se bort fra Focus Actives halvhjertede forsøg på at give sig ud for noget, man ikke er. I stedet ville vi til enhver tid vælge en Focus ST-Line med samme 1,5 liters motor men med 32 flere hestekræfter – endda til et par tusind færre kroner. 

 

Læs også Hvilkenbils test af den almindelige Ford Focus her: Focus sigter mod toppen af Golf-klassen

FAKTA: Ford Focus Active 1,5 Ecoboost 150 hk

Vejl. pris, inkl. lev.: 254.000 kr. (fås fra 236.000 kr.) 
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.020 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2018)
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,1 km/l (139 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,4 km/l
Længde/bredde/højde: 438/182/148 cm
Bagagerum (min/max): 375/1.354 liter
Vægt: 1.499 kg
Motor: 3 cyl., 1,5 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/240 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr:
Aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse (også for cyklister og fodgængere), bakkeholder, regn- og lyssensor, fartpilot, LED-kørelys, 8-tommers berøringsfølsom skærm med bluetooth, Apple Carplay, varme i forsæder, læderrat, to-zoners klimaanlæg, splitbagsæde, elspejle med varme, elruder for og bag, 17 tommer alufælge, nøglefri start.

Metallak: 4.000-5.000 kr., adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og automatisk nedblænding af forlygter: 6.505 kr., B&O-lydanlæg, DAB og 4,2 tommer farvedisplay: 9.670 kr., sort tag: 3.780 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

REVIEW OVERVIEW
Ford Focus Active
ford-focus-i-skovmandsskjorteBILTEST: Som Active hopper Ford Focus i en skovmandsskjorte for at blive til en semi-crossover. Spørgsmålet er, om SUV-look gør Årets Bil bedre? Hvilken bil: Som så mange andre mærker har Ford set et salgspotentiale i med få midler at trylle en model om til en...

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here