Højere afgifter på brændstof gør det dyrere at køre i benzin- og dieselbiler i 2025. Dieselbilister rammes hårdest, elbilister slipper helt.
Fra nytår bliver det dyrere at køre i benzin- og dieselbiler. En hel række af afgifter på fossile brændstoffer får nemlig et hak op fra 1. januar.
Det er en 15 år gammel skatteaftale, den såkaldte Forårspakke 2.0, der fra årsskiftet udløser flere regninger til bilisterne. Ifølge aftalen justeres afgiften på energi med en stigning på fire procent.
En liter benzin bliver 23 øre dyrere. Kører man årligt 20.000 km i en benzinbil, der i snit kører 16 km/l, giver det en merudgift til brændstof i 2025 på 288 kr.
Tredobbelt stigning på diesel
Ejere af dieselbilister slipper ikke lige så billigt. Faktisk bliver de ramt af hele tre stigninger næste år:
Energiafgiften på diesel stiger også fire pct. Det svarer til, at en liter diesel bliver 15 øre dyrere.
Som følge af en politisk aftale om det ’grønne råderum’ sættes energiafgiften på diesel op med yderligere 65 øre pr. liter.
Endelig skærpes det såkaldte fortrængningskrav til diesel. Det betyder bogstaveligt talt, at en højere andel af mere miljøvenligt biobrændstof skal fortrænge andelen af diesel. Fra nytår øges indholdet af biobrændstof i diesel fra 3,4 til 5,2 pct. Da biobrændstof er dyrere, vil en liter diesel fremover koste mere. Hvor meget er endnu usikkert, men bilistklubben FDM forventer, at fortrængningskravet vil øge literprisen med 25 øre.
Til gengæld sløjfes den såkaldte udligningsudgift, som dieselbilister har betalt som tillæg til ejerafgiften.
Ingen regning til elbilister
“De kommende afgiftsstigninger rammer dieselbilisterne hårdest. Samlet set bliver diesel i vores beregninger 1,05 kroner dyrere pr. liter. At udligningsafgiften justeres ned, opvejer dog en del, så dieselbilister, som kører under 10.000 kilometer årligt, samlet slipper lidt billigere end i dag, mens bilister der kører 30.000 kilometer vil skulle finde knap 2.000 kroner i budgettet,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru, som har regnet på afgifterne.
Så meget bliver det dyrere at køre bil
Mens det bliver dyrere at køre i benzin- og dieselbiler, kan elbilister glæde sig til 2025. De kigger nemlig ind i et år, hvor det bliver billigere at køre elbil.
Det skyldes, at elafgiften næste år falder 4 øre pr. kWh. De elbilister, der ikke har en ladeboks, der giver mulighed for afgiftsrefusion, vil dermed opleve, at et bliver marginalt billigere at køre elbil i 2025. Har man derimod en hjemmelader med adgang til refusion, vil man ikke se en gevinst på budgettet til opladning.
”Men selvom det er småbeløb, er det med til at understrege, at det er billigere at køre elbil. Især hvis man har mulighed for at lade hjemme på sin egen ladeboks,” siger FDMs Ilyas Dogru.
Diesel er ved at uddø
Danske bilkøbere har for længst taget konsekvensen. I årets første 11 måneder har elbiler udgjort mere end halvdelen af nybilsalget.
Salget af dieselbiler er omvendt bremset kraftigt op: I 2020 blev der solgt 19.376 nye dieselbiler herhjemme. Sidste år, i 2023, styrtdykkede salget til blot 2.643 dieselbiler. Nedturen for dieselbiler fortsætter i år. Til og med november var der solgt godt 1.600 dieselbiler. Biltypen er med andre ord ved at uddø i Danmark.