Så er der åbent for bestillinger af SUV-udgaven af Model 3. Merprisen for Model Y er 50.000 kr. og de første biler leveres i efteråret.
Amerikanerne har kørt rundt i den et års tid, men først nu kan en af årets mest hypede elbils-nyheder bestilles i Danmark. Vi taler naturligvis om Tesla Model Y, der kort fortalt er en høj og mere praktisk udgave af den populære Model 3. Teknisk er de elbiler stort set ens, og derfor er det også nemt at fastslå merprisen for den lidt større Model Y sammenlignet med Model 3 – den bliver 50.000 kr.
I første omgang ser vi to udgaver af Model Y: Long Range med en rækkevidde på 505 km til 500.000 kr. og Performance med en rækkevidde på 480 km til 591.000 kr. Begge har firehjulstræk og et batteri på 80 kWh, men Performance er kraftigere og klarer 0-100 km/t på 3,7 sek. og rammer 241 km/t på toppen. Til sammenligning hedder tallene for Long Range 5,1 sek. og 217 km/t.
Dermed er Model Y uanset udgave blandt de mest potente elbiler i sin klasse, og det kan vise sig at være en fordel. Siden vi første gang så modellen, er der nemlig kommet et væld af konkurrenter – også flere, der er billigere end Teslaen. Det gælder VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron og Mustang Mach-e, mens BMW iX3 omtrent koster det samme.
Kommer fra Kina
Tesla vil egentlig producere Model Y til Danmark og resten af Europa fra mærkets nye fabrik i Berlin. Men byggeriet er forsinket, og derfor vil de først Model Y komme fra Teslas fabrik i kinesiske Shanghai. Bestiller man nu, kan disse biler formentlig leveres i september. Først i løbet af 2022 triller Model Y af samlebåndet i den tyske hovedstad.
Mens Tesla Model Y placerer sig i den dyrere ende af markedet, byder flere mærker sig til med regulære prisnedsættelser på elbiler. Det gælder Nissan, der nedsætter basisudgaven af Leaf med 40 kWh batteri fra 215.000 til 190.000 kr. og kinesiske MG skærer 20.000 kr. af ZS EV, så den nu er nede på 200.000 kr. Endelig justerer Peugeot prisen på den lille e-208 ned fra 250.000 til 240.000 kr.
Det er anden gang, at Nissan og Peugeot justerer priserne nedad, og det fortæller en historie om, at elbilerne hele tiden bliver billigere at fremstille.
Hmmm. Forskellen imellem LR og performance Tm3 er 45.000kr. Men for TMY er forskellen 90.000kr. Dertil kommer at Tesla selv har sagt at TMY bliver billigere at producere end TM3. Det lugter af manglende prisjustering. Jeg holder fast i min TM3 indtil priserne giver mere mening.