Mazda indfører 10 års garanti – i Sverige

Mazda sætter ny standard ved at indføre 10 års garanti på nye biler. Dog kun på udvalgte komponenter og foreløbig kun i Sverige. Dansk Mazda-importør afviser lignende garanti herhjemme.

Efter at Hyundai og Kia har løftet overliggeren for, hvor meget garanti forbrugerne kan forvente på nye biler med henholdsvis 5 og 7 års garanti, har der været stilstand på området. De europæiske bilmærker fortsætter med kun at bakke deres produkter op med to års garanti, mens de fleste japanske mærker tilbyder tre års tryghed.

Nu rykker Mazda forbi samtlige konkurrenter ved at tilbyde hele 10 års garanti. Det sker i form af en 7-årig forlængelse af den almindelige 3-års garanti. Dog med en række begrænsninger. Den ekstra garanti gælder i 7 år ekstra – eller 150.000 km – og omfatter en række udvalgte komponenter på nye Mazda’er. Sliddele som udstødningsrør og bremser er undtaget, mens motor og gearkasse er omfattet.

Listen over dele, som Mazda står på mål for, er dog ganske omfattende. Herhjemme må Mazda-købere dog kigge forgæves efter det attraktive tilbud. 10 års garanti er nemlig forbeholdt Sverige, hvor Mazda er midt i en relancering af mærket og skaber opmærksomhed med den rekordlange garanti. Foreløbig resten af 2013. Derefter skal erfaringerne vurderes, inden man beslutter sig for om de 10 års garanti skal gøres til et permanent tilbud.

”Ingen har tidligere prøvet noget lignende. Jeg er overbevist om, at 10 års garanti især vil komme brugtkøberne til gode og øge gensalgsværdien på vores nye biler,” siger Klaus Oest, direktør for Mazda i Sverige til automotorsport.se.

Ingen danske planer om længere garanti
Herhjemme følger den danske Mazda-importør interesseret med i de svenske kollegers udspil. Mazda Danmark har dog ingen planer om at indføre en lignende garanti.

”Nej, det er et rent svensk anliggende som fabrikken i Japan ikke er involveret i. Herhjemme oplever vi ikke den store efterspørgsel på længere garanti blandt vores kunder,” siger den danske Mazda-importørs pressechef, Jannik Olsen.

Så I oplever ikke, at de lange garantier er en del af forklaringen på, at mærker som Hyundai og Kia oplever fremgang?

”Det er svært at sige, hvad der flytter salg og markedsandele lige nu. Altså bortset fra lave priser, der har været afgørende i 2012,” siger Jannik Olsen med henvisning til, at det rekordstore danske bilsalg i 2012 især var drevet af de mindste og billigste biler.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Det ville være fantastisk med ti års garanti på en Mazda, ikke at de behøver det, da det er en bil som nærmest aldrig er problemer med, dog lige på nær rusten.. Men signalværdien er ikke til at tage fejl af og så holder det kunderne til fadet, da man ville være lidt af en klovn hvis man ikke fik serviceret sin bil hos Mazda.

    Mazda Danmark kunne måske løbe ind i et problem, for det kunne flytte salget til Sverige – for jeg går ud fra at garantien følger bilen og ikke hvilket land den kører i?
    Ved dog på ingen måde hvordan og hvorledes det økonomisk hænger sammen, hverken lånemulighederne fra Danmark til Sverige eller når den danske skattegrib har flået dig.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here