Snigpremiere på BMW 4-serie

Baglygter, bagklap, bagkofanger – BMW 4-serie deler ingen karrosseridele med 3-serien.

Coupé- og cabriolet-udgaverne af BMWs 3-serie bliver større, frækkere og især dyrere under den nye modelbetegnelse BMW 4-serie. Premiere i sommeren 2013.

Rygterne var for længst løbet i forvejen og nu afslører BMW endelig 4-serien. I første omgang som konceptbil – først til sommer er modellen klar til serieproduktion.

BMW 4-serie er de frække og sportslige coupé- og cabriolet-udgaver af 3-serien. Navneforandringen understreger, at der bliver tale om særligt eksklusive biler, som BMW derfor kan tillade sig at tage sig ekstra godt betalt for.

Teknisk er BMW 4-serie baseret på 3-serien, men designet byder på væsentligt mere drama og dynamik. BMW 4-serie er 3 cm længere, 4 cm bredere og 16 mm lavere end 3-serien. Derfor kigger man også forgæves efter fælles karrosseridele – alt er forandret på 4-serien, fra kølergrillen i fronten til flot svungne baglygter med LED-teknik. Der er dog tale om en konceptbil, der i første omgang skal stjæle rampelyset på januars biludstilling i Detroit.

Når serieproduktionen begynder først på sommeren 2013, vil vi formentlig se mindre futuristiske dørhåndtag og sidespejle – muligvis de eneste dele, der genbruges fra 3-serien.

Om et års tid lanceres BMW 4-serie som cabriolet. Om det bliver med den nuværende 3 Cabriolets stålfoldetag eller stofkaleche, der atter er kommet på mode, oplyser BMW ikke. Til gengæld antyder pressemeddelelsen, at der kan komme en X4 crossover med firehjulstræk og en 4-dørs ”Gran Coupé” i stil med den hundedyre 6-serie af samme type.

Knopskydning skal øge BMW salg
BMW 4-serie er et led i BMWs strategi om at udbygge sin position som verdens bedst sælgende luksusmærke. Det skal ske ved ”knopskydning”, hvor den samme teknik fordeles på langt flere bilmodeller. Samtidig giver en 4-serie mere plads ”nedad” i BMW-hierakiet, hvor bayrerne snart lancerer en omfattende modelrække af forhjulstrukne 1-serie modeller. På den måde forsvarer BMW sig også mod især Audi, der benytter samme strategi med ”knopskydning” og ikke lægger skjul på, at målet er at give BMW baghjul som verdens førende prestigemærke.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here