Store familiebiler tackler crashtest til topkarakter

Både Honda CR-V og Citroën C4 Picasso slipper godt fra Euro NCAPs skrappe crashtest. Pæletesten volder dog fortsat Citroën problemer trods C4 Picassos nye teknik.

To populære familiebiler, softroaderen Honda CR-V og 3. generation af MPV’en Citroën C4 Picasso, slipper fra mødet med muren i Euro NCAPs crashtest-laboratorium uden nævneværdige ridser i renomméet. De to nyheder scorer begge topkarakteren fem stjerner og understreger, at moderne biler har nået et stabilt højt sikkerhedsniveau. Kun ganske få biler fra de store bilproducenter får i dag mindre end fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Honda CR-V måtte faktisk nøjes med fire stjerner, da den foregående model blev testet i 2007. For seks år siden kostede lidt problemer med frontaltesten en stjerne, men den nye udgave af Honda CR-V viser, at japanerne har læst på lektien: Kabinen er stærk og stabil og især beskyttelsen af forsædepassagerernes knæ og ben er på et højt niveau. Siden 2007 er Euro NCAPs crashtest endda blevet væsentligt skrappere.

Blandt de ganske få anmærkninger i Honda CR-V’s karakterbog er let forhøjet belastning af passagererne i pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t. Også beskyttelsen af fodgængere kunne være bedre.

C4 Picasso er god ved børn og fodgængere
Den nye Citroën C4 Picasso forbedrer sig ikke helt så meget. I 2009 fik modellen også samtlige fem stjerner, men den nye model yder høj beskyttelse af børn i autostole og er ikke mindst blevet blidere ved forgængere. På det punkt er Citroën C4 Picasso i dag blandt de mest hensynsfulde biler på markedet.

Forøget belastning i pæletesten trækker ned i bedømmelsen af en ellers sikker Citroën C4 Picasso.
Forøget belastning i pæletesten trækker ned i bedømmelsen af en ellers sikker Citroën C4 Picasso.

Grundlæggende er tredje generation af C4 Picasso en solid og sikker bil, men i pæletesten har den samme problem som forgængeren med markant forhøjet belastning af chaufførens brystkasse. T til trods for at C4 Picasso er konstrueret med en nyudviklet platform.

For Leif Nielsen, mangeårig sikkerhedsekspert bag sitet sikkerbil.dk, er det en skuffelse ved den nye C4 Picasso: ”I 2009 medførte en dårlig brystbeskyttelse brun markering på testgrafikken og den er desværre stadig aktuel – det er for dårligt af Citroën og ikke fem stjerner værdigt”, lyder hans bedømmelse.

Læs en detaljeret gennemgang af crashtesten af Honda CR-V og Citroën C4 Picasso på sikkerbil.dk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here