Traditionen tro lancerer Audi en Sportback-udgave i coupé-form af den nye SUV, Q5. Det lave tag skal gøre den høje bil mere dynamisk.
I september afslørede Audi den nye, mellemstore SUV Q5. Og endnu inden bilen er kommet til salg i Danmark – det sker formentlig inden nytår – løfter tyskerne sløret for Sportback-udgaven.
Eneste forskel er taglinjen, der er lav og coupé-formet. Et stiltræk, som nogle finder mere elegant – Audi selv taler om en mere ’dynamisk silhuet’.
Kigger man i historiebøgerne stammer udtrykket coupé fra en lav personbil med blot to døre og en lav, ofte elegant taglinje, der gør bilen til en mellemting mellem en sportsvogn og en sedan.
Mens den ægte vare mere eller mindre uddøde i 90erne og 00erne, har coupé-begrebet siden spredt sig til de allestedsnærværende SUVere, der i dag er verdens mest udbredte biltype. Om ægteskabet mellem høj, stor SUV og lav coupé-taglinje er lykkeligt, diskuteres stadig heftigt. Om ikke andet giver det bildesignerne mulighed for at variere det ofte bastante SUV-udtryk. Og ejerne en mulighed for at skille sig lidt ud fra mængden.
Ny platform
Nok om design, der som bekendt er en smagssag.
Facts om Q5 Sportback er, at den står på Audis nye PPC-platform til biler med forbrændingsmotor, Premium Platform Combustion. Platformen indeholder ny software og digital betjening og øger elektrificeringen.
Kabinen og dermed betjeningen er stort set løftet direkte over fra elbilen Audi Q6. Det betyder fuld digital instrumentering og betjening med op til tre skærme i Q5. Den tredje skærm er ekstraudstyr og sidder foran forsædepassageren, der bl.a. kan se film på skærmen uden at føreren kan kigge med.
Benzin, diesel og hybrid
Audi Q5 kommer i første omgang i tre motorvarianter: En 2-liters benzinmotor med 204 hk, der trækker på forhjulene, men også fås med firehjulstræk. En 2-liters dieselmotor med 204 hk, der altid har firehjulstræk. Og endelig en heftig, firehjulstrukket SQ5 med V6-turbobenzinmotor, der 367 hk.
I første omgang er alle versioner udstyret med mild hybrid-teknologi, der kortvarigt giver et elektrisk krafttilskud til fossilmotoren på 18 kW (24 hk). Det sker i samspil med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, der er standard på Q5. 48-volt teknologi muliggør også rent elektrisk manøvrering og parkering i begrænset omfang.
Andre motorer følger senere. I Danmark vil interessen samle sig om kommende ladehybrid-udgaver, der kan køre op mod 100 km på el alene, og derfor slipper med lidt lavere registreringsafgifter.
Lavere tag, højere pris
Præcist hvad Audi Q5 Sportback – eller for den sags skyld den ’almindelige’ Q5 – skal koste, ved vi dog ikke. De danske priser er endnu ikke klar. Som altid skal man dog forvente at betale mere for Sportback-udgaven. Vi gætter på 20.-25.000 kr. ekstra. Sådan er det med coupéer – når taget bliver lavere, går prisen op. Eksklusivitet koster.
Den danske Audi-importør forventer at være klar med priser på både Q5 og Q5 Sportback inden nytår. De første biler leveres i løbet af foråret 2025.