Færre cylindre gør Fiat Panda billigere

Ny TwinAir motor med to cylindre bringer Fiat Panda ned på 90.000 kr. – men udstyr koster og gør fortsat Panda lidt dyr i en klasse præget af stærke tilbud.

Fiat Panda er en glimrende mini med italiensk stil og charme. Alligevel er Fiats vellykkede bud i den populære mikroklasse ikke blevet den store sællert herhjemme, hvor danskerne hellere vælger konkurrenter som VW Up, Toyota Aygo og Kia Picanto. Prisen har simpelthen været for høj i et marked, der er præget af nærmest nådesløs konkurrence på pris.

Det retter Fiat nu op på med lanceringen af en ny basismodel med Fiats karakteristiske 2-cylindrede TwinAir-motor. TwinAir-motoren kapper nemlig ikke blot to cylindre af den hidtidige basismotor, men også 15.000 kr. af prisen. Dermed kan man få den nye Fiat Panda fra 94.000 kr. inkl. lev. Så er der dog tale om det skrabede Ciao-udstyr, der groft sagt kun har de fem døre, som Panda er født med som standard. Pop-udgaven koster 5.000 kr. og har start-stop automatik, radio med CD, 6 airbags og ESP med bakke-holder. Aircondition koster yderligere 10.000 kr. Dermed er Fiat Panda fortsat relativt dyr sammenlignet med nogle af de bedste sælgende rivaler i mikro-klassen.

Med den to-cylindrede TwinAir-motor har Fiat Panda 65 hk – næsten lige så mange som det dyrere, firecylindrede alternativ med 69 heste. Den helt store fordel er dog det lavere forbrug: Hvor den firecylindrede motor kører 19,6 km/l i snit, klarer TwinAir motoren 23,8 km/l. Dermed bliver ejerafgiften næsten halveret; fra 1.080 kr. til 560 kr. årligt.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here