BILTEST: Hvilkenbil havde hele 31 nye elbiler til test i 2024. Læs eller genlæs vores uforbeholdne meninger om årets elektriske nyheder her.
Elbiler fik det store gennembrud i Danmark i 2024. Danske forbrugere tog for alvor omstillingen til sig og skiftede i stor stil deres benzin- og dieselbiler ud med elbiler. I år kommer elbiler for første gang til at udgøre mere end halvdelen af det samlede danske bilsalg.
Hvilkenbil har fulgt udviklingen tæt. Ikke mindst med vores biltests, hvor vi gennemgår bilerne på de samme 10 punkter, så det er let for dig som læser at sammenligne med andre biler.
Hele 31 elbiler var forbi vores test-garage i 2024. Herunder har vi samlet alle tests i en guide, hvor vi knytter en kort introduktion til hver enkelt model. Klikker du på linket, kan du læse hele testen.
God fornøjelse!
Audi Q4 e-tron facelift
Ny og kraftigere elmotor giver en af Danmarks mest populære elbiler i både pose og sæk: Flere kræfter og længere rækkevidde. Prisen faldt tilmed i 2024. Læs testen her.
Audi Q6 e-tron
Næsten to år forsinket men værd at vente på. Med 800 volt-teknologi kommer Audi på omgangshøjde med de bedste, når det gælder lynhurtig ladetid. Q6 er elektrisk premium. Læs testen her.
BMW iX2
Grim eller genial? BMW iX2 er den pivfrække udgave af den mere almindelige iX1. Helt sin egen, velkørende, men elektrisk ikke helt på omgangshøjde med de bedste. Læs testen her.
BMW i5
Årets Bil i Danmark sidste år, men levede ikke helt op til redaktør Jens Vellings høje forventninger. Særligt pladsudnyttelse og rækkevidde er under par. Læs testen her.
BMW i5 Touring
Stationcarudgaven af førnævnte. Med luftaffjedring på bagakslen og det gør forskellen for Morten Kjeldsen, der er anderledes begejstret for den bayerske elbil. Læs testen her.
BYD Seal
Kinesisk udfordrer til Tesla Model 3 med enorme kræfter og masser af udstyr til absolut fair priser. Vipper ikke forbilledet af pinden, men er måske årets mest kompetente Kina-bil. Læs testen her.
BYD Seal U:
Navnet snyder, for Seal U benytter ikke samme moderne platform som sedanen uden U. I stedet får du sejlende køreegenskaber, men også god plads og forbløffende fin finish. Læs testen her.
Cupra Born VZ
Fyrig spansk fortolkning af VW ID.3, her i særligt hidsig VZ-version med bucketsæder, 20-tommer fælge og hele 240 kW på bagakslen. Olé for en elektrisk GTI, der dog mangler den sidste gnist. Læs testen her.
Fisker Ocean
Dansk-amerikanske Henrik Fiskers Ocean nåede akkurat forbi testgaragen, inden det hele kuldsejlede i en sørgelig konkurs. Ocean er ikke færdiglavet, men bedre end sit ramponerede rygte. Læs testen her.
Ford Explorer
Ford har skudt genvej med Explorer, der simpelthen er en For(d)klædt VW ID.4. Men Ford tryller med undervognen, er lidt billigere og overgår faktisk originalen. Læs testen her.
Honda e:NY1
Uha, e:NY1 er lige så teknologisk bagud som navnet er mærkeligt. Der var lagt op til årets laveste testkarakter, da Honda lavede en feberredning i sidste øjeblik med et gedigent prisfald. Læs testen her.
Hyundai Kona Electric
Designet deler vandene, og specifikationerne ser ikke overvældende ud. Men lad dig ikke narre, Hyundai Kona var nok den elbil, der ’voksede’ mest på os i 2024. Siden er den sat ned flere gange, så du nu kan få en long range fra 265.000 kr. Det er meget elbil for pengene. Læs testen her.
Hyundai Ioniq 5 facelift
Årets Bil i Danmark 2022 har netop fået et facelift, der gør en god elbil endnu bedre på vigtige punkter som rækkevidde, betjening og komfort. Hyundai Ioniq 5 bliver simpelthen bedre med alderen. Læs testen her.
Kia EV9
Kia EV9 er elbilernes ukronede konge, hvis du vil have maksimal plads til syv. Lynhurtig 800 volt-teknologi, komfortable køreegenskaber og et prisfald gør ’elgiganten’ til en vinder. Læs testen her.
Mercedes EQE
Designet kan diskuteres, men det kan de indre kvaliteter ikke. Mercedes EQE er ganske enkelt den mest komfortable elbil, som vi testede i 2024. Eller andre år for den sags skyld. Læs testen her.
Mercedes EQA/EQB
Elbilerne EQA og EQB er baseret på Mercedes A- og B-klasse, der også kører med fossilmotorer. Samtidig trykker alderen en smule på teknologien, og så ender Mercedes’ mindst dyre elbiler alligevel med at se – ja, netop – dyre ud. Læs testen her.
Mercedes EQE SUV
Som det lidt uopfindsomme navn fortæller, er Mercedes EQE SUV SUV-udgaven af limousinen EQE. Elegant vil vi ikke kalde den, men kvaliteterne er i top og står i kø, hvis du har penge nok. Læs testen her.
Mini Cooper
Entusiaster og purister vil nok rynke på næsen, for den første fuldt elektriske Mini Cooper er udviklet i Kina, hvor den også fremstilles. Så meget for den britiske arv. Men keep calm and carry on – Mini er stadig sjov at køre. Læs testen her.
Mini Countryman E
Sjov er også Minis storebror Countryman, der på alle måder er den mest maxi Mini nogensinde. Teknisk er den baseret på BMW iX1, og det giver nogle udfordringer med undervældende teknologi og overvældende priser. Læs testen her.
Peugeot E-3008
Fransk fristelse udi design og komfort. Men også en skuffelse, når det gælder (over)vægt, opladning og software. Peugeot E-3008 står på Stellantis-koncernens nyeste platform, og den indfrier ikke helt forventningerne. Læs testen her.
Peugeot E-5008
Som rummelig syv-personers SUV til beskeden merpris, giver Peugeot E-5008 mere mening end sin smarte lillesøster. Men nisserne er flyttet med. Læs testen her.
Polestar 2
Der kan siges og skrives meget om Polestars udfordringer med alarmerende lave aktiekurser og ditto salg på verdensplan. Men et kløgtigt facelift gør Polestar 2 til et attraktivt, lavtflyvende og velkørende alternativ til SUVerne. Læs testen her.
Renault Scenic E-Tech
Når vi skriver om europæisk bilindustri i krise, er Renault blandt undtagelserne. Især når det gælder elbiler, hvor Scenic Electric er det seneste eksempel på, at Renaults ingeniører har gnisten. Læs testen her.
Skoda Enyaq 85
Skoda Enyaq er blandt danskernes foretrukne elbiler – både som ny og brugt. Og det forstår vi godt efter at have testet den opgraderede 85 med kraftigere motor og bedre software. Læs testen her.
Tesla Model 3 ‘Highland’
Ja, vi foretrækker også afviserblink pr. stilk, og et head-up display ville sidde lige i synsfeltet. Men ellers er den opdaterede ’Highland’-udgave af Tesla Model 3 intet mindre end markedets bedste elbil til prisen. For en sjælden gangs skyld sender vi seks stjerner efter en bil. Læs testen her.
Volvo EX30
Volvos stærkt hypede elbil EX30, der også er mærkets mindste og billigste bil, er spændende men kan ikke leve op til hypen. Flere ting halter. Læs testen her.
Volvo C40
Volvo C40 deler teknik med fætterbilen Polestar 2, men er et helt andet dyr. Siden er den blevet kendt og interessant som elbilen, du kan få med kæmperabatter let brugt. Læs testen her.
VW ID.4 facelift
Især softwaren var ikke helt færdigbagt, da VW sendte ID.4 på markedet. Det er den nu, og sammen med en langt kraftigere og mere effektiv elmotor plus et markant prisfald, er ID.4 en reel konkurrent til bestselleren Tesla Model Y. Læs testen her.
VW ID.7
Måske var det den massive foromtale, der skruede forventningerne for højt op? Den ’elektriske Passat’ VW ID.7 har mange kvaliteter, men mangler lidt nerve og begejstring. Læs testen her.
VW ID.7 Tourer
Og så alligevel: Som endnu mere rummelig stationcar med adaptiv affjedring rykker VW ID.7 en klasse op, hvor komfort staves med stort K, og du tilmed får meget lang rækkevidde med i pakken. Læs testen her.
Xpeng G9
Xpeng G9 har fået et ry som et kinesisk svar på luksusbiler som Audi Q6, BMW iX3 og Mercedes EQC til lavpris. Finish og komfort er i top og moderne 800 volt-teknologi giver lynhurtig lynladning. Men software og assistentsystemer lader meget tilbage at ønske. Læs testen her.