Ny VW Golf VII skal koste fra 228.500 kr.

Basisudgaven af VW Golf VII får 85 hestes turbobenziner, aircondition og fartpilot som standard. GTI kommer i to varianter mens BlueMotion-version kører over 31 km/l.

Når syvende generation af VW Golf får Danmarkspremiere 17. november skal der mindst 228.500 kr. op af lommen, hvis du vil være Golf VII ejer. Pengene rækker til basisudgaven Startline, der er bedre udstyret, end vi er vant til hos VW: Blandt andet er behageligheder som aircondition, fartpilot og cd-radio med touch-screen betjening i farver standard. Sikkerheden er opgraderet med multi-collision brake systemet, der reducerer omfanget af skader, når ulykken er sket, mens såkaldt pre-crash teknik lukker vinduer og strammer sikkerhedsseler, hvis der er overhængende fare for en kollision.

 

Basismotoren er en 1,2 TSi turbobenziner med 85 heste. Den motor kender vi som en vellykket maskine i mindre biler som VW Polo og Skoda Fabia. Golf VII er større, men da den er 100 kilo lettere end sin forgænger, kan basismotoren vise sig at være et udmærket valg. Golf VII er dog fortsat noget dyrere end især koreanske konkurrenter. Til sammenligning koster den nye Kia Ceed med 100 hestes benzinmotor og mere udstyr 35.000 kr. mindre end Golf VII.

Den danske VW-importør har endnu ikke offentliggjort priserne på resten af Golf VII programmet.

Golf BlueMotion kører 31,3 km/l
Til gengæld ved vi, at der kommer to spændende udgaver i løbet af 2013. De sparsommelige kan se frem til en BlueMotion udgave med en ny 1,6 liters dieselmotor. Med 110 heste og diverse sparetricks som lavere vægt, sænket undervogn, reduceret luftmodstand og 5-trins gearkasse med høj udveksling, kører Golf VII BlueMotion hele 31,3 km/l, mens CO2-udledningen er rekordlave 85 gr./km.

Måske kan det formilde de Greenpeace-demonstranter, der lagde en dæmper på forrige uges storstilede præsentations-fest for Golf VII: Greenpeace var på ingen måde imponeret over Golf VII’s brændstoføkonomi og anklagede VW for at svigte sit ansvar overfor miljøet, fordi netop Golf burde vise vejen for alle andre biler i klassen.

Golf VII BlueMotion er VW’s svar på Greenpeace-anklagen – den kører næsten lige så langt på literen som den legendariske VW Lupo 3L, men rummer uden problemer en familie på fem med teknik, der er mere konventionel og dermed billigere.

Golf GTI med 220 eller 230 hk
Ingen Golf uden en GTI. I syvende generation får fans af alle GTI’ers fader endda to udgaver at vælge imellem. Den ”almindelige” GTI med 2-liters turbobenzinmotor med 220 hk, et drejningsmoment på hele 350 Nm og styretøj med progressiv udveksling. En særlig performance-udgave får 230 hk, større bremser og et særligt differentiale på forhjulene, der sikrer, at de mange hestekræfter altid har bid i asfalten. 220 hestes udgaven kører 16,7 km/l og så ser Greenpeace nok rødt igen. Feinschmeckere vil snarere nikke anerkendende; næsten 17 km/l er flot for en fuldblods-GTI.

BlueMotion og GTI-udgaverne kommer først til Danmark i løbet af foråret 2013 – de danske priser er endnu ukendte.

Læs mere om Golf VII.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here