Tesla S bliver et elektrisk slagtilbud i luksusklassen

Når elbilen Tesla S kommer til Danmark til marts, koster den under 600.000 kr. Det kan give et mindre gennembrud for elbiler blandt de mest velhavende bilkøbere.

Efter megen modgang kan elbilen stå overfor et lille gennembrud på det danske marked. Til marts lancerer californiske Tesla deres nye topmodel herhjemme til startprisen 563.000 kr.  Det lyder af mange penge, men Tesla S er også en helt særlig bil. Først og fremmest fordi batteriteknologien er langt foran samtlige, eldrevne konkurrenters. Hvor elbiler som Renault Fluence og Nissan Leaf i bedste fald kan køre 150-160 km, før de skal oplades, har Tesla S en officiel rækkevidde på 370 km i basisudgaven. Rykker man op i mellemudgaven til 640.000 kr., forøges rækkevidden til rekordlange 480 km.

Samtidig er Tesla S mere end en ”næste generations el-bil”. Den er også så stor, luksuriøs og velskabt, at den reelt konkurrerer med biler som Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8, der alle koster dobbelt så meget som Tesla S.

At den miljøvenlige el-bil fra Californien endda sætter sine fine, tyske konkurrenter grundigt til vægs på præstationer, understreger blot Tesla S’ potentiale: Med en samlet effekt, der svarer til 362 hk, rykker den mellemste Tesla S nemlig fra 0-100 km/t på blot 5,9 sekunder. En særlig performance-udgave til 751.000 kr. klarer sprint-disciplinen på blot 4,6 sekunder med en effekt på hele 416 hk. Selv på konkurrenternes hjemme-autobahn skal Audi, BMW og Mercedes altså oppe sig for at følge Tesla S til dørs.

Interessen er da også enorm. Mere end 200 danskere har allerede bestilt deres Tesla S helt uden at have set bilen ”live” først.

Når den lanceres i Danmark til marts – foreløbig fra en enkelt forhandler i København – forventes interessen at stige yderligere. For de mest velhavende danske bilkøbere ligner Tesla S nemlig et decideret slagtilbud, der oven i købet kan fungere som det perfekte visitkort for firmaer med en grøn profil. For mange danske erhvervsledere, virksomhedsejere og for den sags skyld ministre må Tesla S være den luksusbil, der bedst bygger bro mellem overlegen luksus og politisk korrekt udstråling.

Når Tesla S er så markant billigere end sine benzin- og dieseldrevne konkurrenter, skyldes det, at den som elbil er fritaget for registreringsafgift.

Tesla barsler også med en kompakt og billig elbil, der angiveligt er klar i 2016.
Tesla barsler også med en kompakt og billig elbil, der angiveligt er klar i 2016.

 

Læs mere om Tesla S.

Blog: Har Tesla genopfundet hjulet?

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here