TEST: Mitsubishi Space Star – mini til mikro-pris

BILTEST: Comeback: Mitsubishi kaster sig ind i kampen om de prisbevidste danske kunder med den veludstyrede Space Star til decideret lavpris. Til normalprisen er den for dyr.

Hvilken bil?
Japanske Mitsubishi har i år annonceret sit comeback på det konkurrenceprægede danske marked. Vejen tilbage til fordums salgstal går via prisbillige biler i fornuftig kvalitet. Space Star er første missil mod konkurrenterne. Basisudgaven af den forhjulstrukne mini, Inform med 71 hk 1,0 liter motor, har seks airbags, aircondition og fem døre til knap 94.000 kr. inkl. levering. Samme pris som for mange mindre mikrobiler på markedet. Vi tester her topmodellen 1,2 Intense med 80 hk. Den fås på introtilbud til lige under 119.000 kr. inkl. metallak og udstyr som klimaanlæg, bluetooth, ratbetjent fartpilot og radio/CD, nøglefri adgang og start, start/stop og 15” alufælge.

Vidste du at?
Mitsubishi har tidligere haft en stor stjerne hos danskerne. Efter tidligere succeser som firmabilen Galant i 90erne, firehjulstrækkeren Pajero og den kompakte Colt, der blev Årets Bil i Danmark i 2005, har Mitsubishi herhjemme balanceret på randen af nedsmeltning, siden finanskrisen satte ind i slutningen af 00’erne. Salget har i en årrække været nærmest ikke-eksisterende, men det skal ikke mindst den ultrabillige Space Star lave om på. Mitsubishi har ikke haft en bil i det hastigt voksende såkaldte B-klasse siden Colt’en.

Hvordan er førerpladsen?
Der er, hvad der skal være i ’rumstjernen’ – og lidt til. Det hele fungerer enkelt og logisk, og man finder sig snart godt til rette – også med en højde på 190 cm. Rattet kan dog kun justeres i højden.

Kvaliteten er lidt svingende; ind i mellem bliver man overrasket –  eksempel over at finde stemmestyret bluetooth-opkobling og klimaanlæg i en bil i dette prisleje. Andre gange bliver man mindet om, at det er en billig bil gennem rustikke løsninger og materialer som fx en grim, grovkornet gearknop.

Sæderne er flade som en parkbænk og man kunne ønske mere sidestøtte i sving, men ellers sidder man udmærket.

Hvordan opleves kabinen?
Space Star er faktisk et lille ’rumfartøj’. Ikke mindst i længden takket være en god udnyttelse af akselafstanden. Selv med en langbenet fører ved rattet er der fin plads på bagsædet. I bredden kniber det mere. Der er seler til tre på ’bænken’ bagude, men det skal reelt være tre børn, for at det kan lade sig gøre. Bagagerummet er markant større end i mikrobilerne og bagsædets ryg kan lægges ned i 60/40 split. Materialerne er godkendte men heller ikke mere – lækkerhedsfornemmelse er der ikke noget af. Støjdæmpning mod motorrum og de bagerste hjulkasser kunne vi også godt ønske os bedre.

Er sikkerheden i orden?
Space Star klarer muren i Euro NCAPs crashtestcenter i fin stil. Mini-mitsu’en fortjener egentlig de maksimale fem sikkerhedsstjerner for sin kollisionssikkerhed og resultat i piskesmældstesten, men den femte stjerne slukker som et døende stjerneskud på grund af en manglende, simpel selehusker.
”Mitsubishi må være aldeles uinteresseret i Euro NCAPs stjerner,” konkluderer Leif Nielsen, sikkerhedsekspert, som står bag sitet sikkerbil.dk. Klik her for et læse hele test resultatet.

Hvordan kører den?

Space Star er lidt af en gyngehest. Støddæmperne klarer bump og ujævnheder fint, men affjedringen er alt for blød til europæisk smag og giver mindelser til Citroën 2CV. Vi sender en venlig hilsen til bilens antiudskridnings-system, som vi satser på holder den på ret kurs i en dobbelt undvigemanøvre.

’Missilet’ bliver ikke nemmere at holde på ret kurs med en temmelig upræcis styring og voldsom tendens til overstyring – altså tendens til at forhjulene skubbes over asfalten i et skarpt sving. Men trods alt formår Mitsubishi Space Star at få smilet frem i hverdagen, når man futter af sted i trafikken. Bilen er let og byder på en enkel og direkte køreoplevelse, hvor man næsten kan mærke en arm bevæge sig og et gear falde i hak ude foran, når man bevæger gearstangen inde i kabinen. Befriende ’back to basic’.

Hvordan er motoren?
Som i mange andre mikro’er og mini’er er den tre-cylindret med de fordele og ulemper det giver. Det er en lidt grovkornet raket, der giver godt med lyd fra sig, når den skal bestille noget. De 1,2 liter giver dog et anstændigt bundtræk i forhold til 1,0 liters maskiner, som vi har testet tidligere, og topfarten er opgivet til 180 km/t. Imponerende for biltypen. Benzinforbruget skuffer til gengæld noget. Så snart kørslen byder på andet end adstadig landevejskørsel uden for mange gearskift, ryger forbruget i vejret. Vi endte på 16 km/l i testperioden, som retfærdigvis sagt også bød på mest by- og til dels motorvejskørsel. Et stykke fra de opgivne 23,3 km/l.

Passer prisen?
Space Star 1,2 Intense er decideret billig til introprisen på knap 119.000 kr. Til samme pris får man stort set kun mindre biler i mikroklassen med mindre plads. Selv discountmærket Dacias Sandero bliver sat til vægs af Space Star med en pris, der er 10.000 kr. dyrere – og Space Star er samtidig en noget bedre bil. Til normalprisen på knap 144.000 kr. vil Space Star til gengæld ikke få et ben til jorden på det danske marked.

Er der alternativer?
Kig også på den noget oversete Nissan Micra med fire-cylindret 1,2 liter motor, der også byder på god plads og fås fra ca. samme pris som Space Star men med en finish og kvalitet en tand over Space Star.
Til samme pris som Mitsubishi Space Star skal du ellers reelt lede efter konkurrenterne nede blandt mikrobilerne. Har du ikke pladsbehovet, kan du lige så godt tage en VW Up til 112.500 med 5 døre, der byder på bedre finish, design og oplevet kvalitet – og som uden tvivl holder prisen bedre.

KONKLUSION
For: Pris, 3 års garanti, plads (i forhold til mikrobil)
Imod: Køreegenskaber, støjniveau, ingen inderskærme bag
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Mitsubishi Space Star er ikke raketvidenskab men en ærlig minibil til mikro-pris. Ikke stor bilkunst, men ærligt bilhåndværk uden de store dikkedarer og med masser af udstyr til den ekstremt konkurrencedygtige intropris. Den sikrer Space Star den fjerde stjerne – til normalprisen tager vi den tilbage.

FAKTA: Mitsubishi Space Star 1,2 Intense

Vejl. pris, inkl. lev.: 118.770 kr. (introtilbud gældende 2014 ud)
Anslået kontantrabat:* 0 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr. (A+)
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (100 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16 km/l
Længde/bredde/højde: 371/167/151 cm
Bagagerum (min/max): 235 liter / ikke opgivet
Køreklar vægt: 920 kg
Motor: 3 cyl., 1,2 liter, benzin
Effekt: 80 hk/106 Nm v. 4.000 omdr.
0-100 km/t: 11,7 sek.
Topfart: 180 km/t

Særligt udstyr for denne model:
Klimaanlæg, ratbetjent fartpilot, bluetooth håndfri mobilbetjening, varme i forsæder, ratbetjent radio m cd/mp3, usb-indgang, læderrat, højdejusterbart fører- og passagersæde,el-ruder bag, regnsensor, nøgle fri adgang og start, automatisk start/stop funktion.
Metallak: Inkluderet i kampagnepris. Ellers kr. 5.000
(*anslået af Hvilkenbil.dk)

Læs også tests af to alternativer:

Hyundai i10 kører lige op med de bedste 

Dacia Sandero – et tilbud du godt kan sige nej til 

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Når en bil skrider over forhjulene ved hård kurvekørsel hedder det ‘understyring’. Det er det normale udskridningsmønster ved husholdningsbiler. Lidt kedeligt, men det sikreste. Idealet er ‘neutral’. ‘Overstyring’ bør kun kunne fremkaldes ved brug af håndbremse, eller voldsom gasgivning på baghjulstrukne biler.

  2. Jeg har lige købt en 1,0, den er 6år gammel, den er ej god til store bakker – der skal tilløb til eller nedgearing, men ellers en rummelig bil. Hilsen Søren

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here