Polestar 2 har fået et par gram længere rækkevidde, men man kan nu også tilkøbe udstyr stykvis uden at være tvunget til dyre pakker.
Polestar 2 har fået lidt længere rækkevidde. Men ikke mindst har man åbnet for en mere forsimplet adgang til udstyr. Herunder muligheden for at tilkøbe en varmepumpe. I den meget roste kinesisk-producerede svensker har man hidtil skullet tilkøbe en udstyrspakke for hele 40.000 kroner for at få varmepumpen.
Dét har mødt kritik, blandt andet i Hvilkenbils test af bilen, og nu har man så i forbindelse med en mild opgradering givet mulighed for at tilvælge varmepumpen for 7.000 kr. For de 7.000 kr. får man også varme i bagsæder og rat samt opvarmede sprinklerdyser. Dét er måske nok et lille, men under alle omstændigheder et ganske fornuftigt fremskridt.
En varmepumpe er særligt i koldt vejr en fornuftig foranstaltning. Den forvarmer batteriet til en mere effektiv lynladning, og den medvirker til, at der bruges mindre energi fra højvoltsbatteriet til at holde kabinen varm. I sidste ende er det godt for rækkevidden.
Lille rækkevidde-plus og flere tilvalg
Med opgraderingen følger således også et lille rækkevidde-fremskridt. Polestar 2 med 70 kWh-batteri kører nu 554 kilometer på en opladning, mens Long Range-udgaven med en elmotor og 82 kWh-batteri nu har en rækkevidde på op til 659 km.
LED-lygter er standard på Polestar 2, men hvor man tidligere skulle tilkøbe de intelligente og fremragende Pixel LED-forlygter i en pakke til 20.000 kr., kan de nu vælges til for 9.000 kr. Et Harman Kardon-lydanlæg var også tidligere en del af en pakke – til 40.000 kr. Det kan nu tilvælges for 8.000 kr.
Designet er uændret, dog kan man nu få et par ny-designede 19 og 20 tommer fælge, ligesom der er føjet en ny farve til.
Polestar lider
Siden 2020 er der solgt over 160.000 Polestar 2, i Danmark lidt flere end 5.000. Med 70 kWh-batteri starter prisen på 390.000 kr., med 82 kWh-batteri begynder priserne ved 415.000 kr. Mærket har netop lanceret Polestar 3, der koster fra 725.000 kr. og kan leveres fra oktober, og ikke mindst den meget stærkt prissatte Polestar 4, der risikerer at kannibalisere 2’eren med et prisskilt fra 465.000 kr.
Alle bilerne kan konfigureres på Polestars hjemmeside.
Polestar, der ligesom Volvo er ejet af kinesiske Geely, lider i øjeblikket under stærkt vigende aktiekurser og dermed en mulig afnotering på den amerikanske NASDAQ-børs. Selskabet har endnu ikke kunnet levere hverken 2023-regnskab eller regnskab for første kvartal 2024. Seneste melding er, at regnskaberne ventes at blive fremlagt inden 1. juli.
Af redaktionen