Når en af Danmarks mest solgte biler – Peugeot 107 – afløses 21. juni af Peugeot 108, begynder priserne ved 84.000 kr. inkl. levering. Nøjagtigt det samme som søsterbilen Citroën C1.
79.990 kr. plus levering. Sådan lyder indgangsprisen på den nye Peugeot 108, der får Danmarkspremiere 21. juni. Basismodellen Access har tre døre, trecylindret benzinmotor med 69 hk, seks airbags, dæktryksovervågning og hill start assist. Med andre ord et skrabet basisudgave, der især skal lokke kunder i butikken.
Vel fremme hos den lokale Peugeot-forhandler vil de fleste nok starte med at opgradere til en mere praktisk femdørs-udgave – en øvelse til 11.000 kr. Og når man nu er i gang, ligner næste udstyrstrin Active faktisk et bedre tilbud. Active lægger yderligere 9.000 kr. til prisen, så den ender på 99.990 kr. før levering. Til gengæld har du nu fem døre, aircondition, elruder foran, splitbagsæde, Bluetooth-forbindelse og multifunktionsrat, der bl.a. kan styre radioen.
Topudgave Allure har desuden fartpilot, omdrejningstæller, DAB-radio, 7-tommers betjeningsskærm og læderrat. Billigste Allure har fem døre og 69 hestes motor til 113.500 kr. før levering – for yderligere 10.000 kr. opgraderes motoren fra 1,0 til 1,2 med 82 hk.
Et soltag i stof fås også til Peugeot 108 – formedelst 20.000 kr. ekstra.
Dermed lægger Peugeot 108 sig præcist op ad søsterbilen Citroën C1, der var klar med priserne i april. Bruger man luppen, finder man dog ganske små forskelle i priserne på de to, teknisk ens biler: Både Peugeot og Citroën forlanger 5.000 kr. for metallak, men Citroën er en anelse billigere med aircondition til basismodellen: 5.000 kr. mod Peugeots 6.000 kr.
Peugeot 108 og Citroën C1 har endnu en ’søster’ – Toyota Aygo, men japanerne mangler som de sidste i trekløveret at melde priser ud. Sædvanligvis plejer Aygo at være en smule dyrere end sine franske søskende. Toyota yder dog også et ekstra års garanti – tre år i alt – på Aygo.
Læs også:
Peugeot 108 er første kig på nye trillinger